måndag 24 januari 2011

Ett tält



Det var det med att sy vuxenplagg.. När jag ser på min syster på korten ser klänning riktigt fin ut. Men den är tyvärr stor som ett tält.

Tidigare har jag prenumererat på Sömnadsmagasinet, men tyckte det blev för tantigt. Men första numret 2012 köpte jag i affären och hittade det här mönstret. Där sytt i fast tyg, satäng. Jag jämförde storlek 36 med ett vanlig tröjmönster och tänkte det skulle bli lagom. Originalen har dragkedja i sidan, det tänkte jag inte behövdes med tanke på att velour är elastisk.

För trångt blev det inte, men lite för stort. Ballongeffekten med en bred resår nere tyckte jag blev fint. Om jag får lust att sy mer ska jag ta bort rynkningen fram och smala av modellen, men ha kvar bredden nere.

Ärmhålen är bandkantade. Min syster gillar kraven, jag är lite tveksam. Skulle kunde ta in lite på bredden  så axlarna blir smalare.

Hade en idé om volangkant nere, men tyget räckte inte. Men fickorna blev ett bra alternativ!

Velouren är från Stoff & Stil. Brunmönstret viskosjersey köpt hos Jofotex för länge sedan. Ingen bra kvalitet, sydde den här tröjan som snabbt blev ful i tvätten, men till den här klänningen fungerar det nog.

9 kommentarer:

MinaMirakel sa...

Den ser jättefin ut, fin färg!/Åsa

Åsa Tidqvist sa...

håller med Minamirakel, färgen ser jättefin ut och även om den är stor klänningen så ser den välsydd och fin ut.

mynta sa...

Klänningen ser jättefin ut, men visst är det svårt med storlekar?
Synd om du inte är helt nöjd.
Jag gillar den breda resåren ner till, snyggt!

mulliga m sa...

Jag tycker den ser jättefin ut och härlig färg.

Smilla sa...

Jättefin klänning. Även kjolen och rynk-toppen i tidigare inlägg var jättefina.
Jag har också sytt av "rynk-tops" mönstret från Sömnadsmagasinen och visst var det enormt i stl. Jag har sytt in min säkert en två-te storlekar i ärm och sidsöm. Trist med storlekar som inte stämmer :(

Anna sa...

hej fina kläder du syr men visst är det svårt med storlekar, har sytt från samma magasin som du vilket vart jättestort. Testa Ottobre tidningen jag tycker de mönstrerna stämmer mer överens med verkligheten.

Anonym sa...

Vad himla duktig du är. Jättesnygg klänning tycker jag. Den ser skönt ut också, vilket är viktigt för mig som har någon slag klänningsallergi som måste övervinnas.

Lallis/Helene sa...

Jag tycker modellen på klänningen var jättesnygg! Men tråkigt att den blev för stor... Tycker också det är jättesvårt att sy till mig själv, de gånger jag har provat blir det aldrig bra i storlek eller så har passformen blivit helkonstig... men men skam den som ger sig! ;)

Doris_Assar sa...

Friskt vågat, avancerad modell tycker jag! Det blev bra med resåren nedtill :-) Trist att du inte blev helt nöjd med storleken, mönster verkar vara väldigt opålitliga...