onsdag 5 januari 2011

Undertröja i ull



Jag har länge velat sy ullunderkläder och lätt efter bra mönster. Singlet tycker jag är ett mycket praktisk plagg, särskilt vår och höst under tröjor. Nu har jag testat mönstret från Ottobre 1/05 storlek 98 (största). Blev ok. Lite lång och bred, jag ville nog kalla den en 104. Ärmhålen är lite trånga. Så nu har jag ritat om storlek 92 till en 98.

Underbar mjuk ullinterlock och mudd från Myllymuksut. Wooly nylon tråd i looperen och både tråd och tyg gör det hela väldigt elastisk. Tyvärr hade jag lite otur när jag beställde med tråd från Threadart. Det kom ingen offwhite, enbart mer beige.. Gick ganska bra i Cpen också, men mudden är så elastisk att det gäller att ha samma drag i den hela tiden annars blir sömmen ojämnt placerat på kantbandet.

Tjejen tog snabbt på sig nya undertröjan och gick med den resten av kvällen! Godkänt med andra ord!

5 kommentarer:

Thea sa...

Å vad härligt! Jag har lite brun hemma, just från Myllymuksut. Men den off-vita var ju jättehärlig. Skulle oxå vilja ha lite wooly nylon. Har brun och orange. Men nu vet jag ju var jag får tag på den. Tack för tipset!

MinaMirakel sa...

Vad skönt med ett linne i ull att ha under!/Åsa

mulliga m sa...

Den ser skön ut!

Bustråden sa...

Tack för kommentaren på hjärtbodyn, ja det är i borstad bomull, väldigt mjukt och skönt!

Bustråden sa...

Glömde ju skriva att linnet ser skönt ut.