söndag 2 januari 2011

Kjol med komplikationer


Det är ett tag sedan jag har gråtit över symaskinerna. Men den här kjolen till min syster fick fram tåror och hade det inte varit för sambons lugn hade den nog varit brunnen upp i spisen vid det här laget. 

Min syster ville ha en brun yllekjol. Tyg, band och foder blev inköpt på Olssons i Stockholm. Jag tänkte använde ett mönster från Svenska Mönster  som redan var testat med denne kjolen. Klippte dock storlek 36 då 38 var för stort förra gången. 

Jag ritade noggrant av sylinjerna med markeringspenna, gör oftast det med vuxenkläder. Och sydde på! Det gick fort och var roligt! Tills fodret skulle sys på plats. Det var för litet och efter att ha sprättat blev det fult kring den dolde dragkedjan mitt bak. Ja ja. Fållade och sydde dit band. Hängde upp den och tyckte det såg konstigt ut. Någon stämde inte. Jag hade glömt mellanlägg på besparingen! Tåror och gnissel. Måste vara gravidhjärnan, men det är en mager tröst. 

Så kom min mamma på besök. Hon är ganska lik mig och min syster. Kjolen var enorm! Minst en 38 mina ögon. Tok fram mönstret och kollade att jag hade ritat rätt. Joda. Och bredden på plagget svarade faktisk också till mönstret. Så nog en gång ett gigantmönster! Varför kan inte sömnadsmönster vara ungefär som vanliga konfektionskläder? Kjolen från förra året som jag måtte sy in blev nog i praktiken en 34 (jag har inga andra plagg i 34!) och själva mönstret går enbart från 36. 

Sur, ja. Men efter ytterligare 3 timmar framför symaskinerna i går har nu resulterat en kjol i hyfsat 36, med mellanlägg på besparingen, ful insida, men hyfsat utsida. 

Jag blev lite gladare över hela projektet när jag i går kväll virkade i hop blomman och sydde dit knapp och namnband. 

Nu är den på väg till Oslo! Och jag ska sy en tröja med puffärmer i brun viskosjersy som ska matcha kjolen och min systers väst av räv och mår päls, självskutt! Inte riktig klar med julklapparna, nej! 



Och fodret blev lite snett och tittar fram under kjolen, men det tycker jag är fint!

Och till slut, gott nytt år! 

6 kommentarer:

Gekko sa...

Jeg skjönner så godt din fortvilelse, men må jo si at resultatet ble helt fantastisk! Den er bare knallfin og du er utrolig flink!
Stor klem til deg!

Ps: er det du som er på bildet?

mulliga m sa...

Jättefin kjol! Trist att det trasslade så mycket när du skulle sy kjolen.

finnkids sa...

Väldigt snygg kjol! Känn dig nöjd trots att det krånglade så mycket med mått och mönster när du sydde kjolen! En sådan kjol skulle jag väldigt gärna ha på mig! :-)

MinaMirakel sa...

Tråkigt när det krånglar, men slutresultatet ser fint ut.
Små underbara detaljer, det gör det hela personligt!/Åsa

Emilia sa...

Tråkigt det där med felstorlekar - men den ser supersnygg ut! Snygga detaljer!

Barbro sa...

Synes skjørtet ble kjempe fint, alltid plagsomt når det ikke går etter planen når en syr, men kjekt når resultatet blir fint til slutt.