måndag 10 januari 2011

Moln och ballonger




Var nyfiken på att prova sy tröjan och byxan från senaste Ottobre 6/10. Båda i storlek 98.

Byxan är sytt i cerise wintersweaty från Tygpyssling. Mjukt och elastisk. En god del plock med byxan. Det skulle vara rynkning i båda bensluten. Rynkade först med dubbel tråd, men overlockens pressarfot pressade ur/framåt så mycket av rynkningen blev "borta". Sprättade och sydde dit framilonband. Ungefär samma resultat. Byxan blir jo för lång om rynkningen inte blir enligt mönstret. Sprättade på nytt och sydde dit väck. Det blev bra! Gillar dom långa muddarna! Dock mer som en tights än en byxa tycker jag.

Tröjan är i molnjersey från JNYdesign. Hyfsade kantband, men jag måste lyckas få sömmen längre ut. Applikationer med interlock och snören är bomullsgarn sydde med zickzack. Knytband i sidan, hittade ett tunt stickat band i min lokala affär.

Tröjan är ganska snäv i modellen, inte något gigant-ottobre-modell. Känner en viss ambivalens mot rynk och puff i armarna. Vet inte riktigt om jag gillar det på småbarn. Även sambon muttrade lite. Gillar dock rynkningen i sidorna. Det ska jag använda igen!

8 kommentarer:

Thea sa...

Fin outfit!
Kul att läsa om att du provat det nya mönstren. Tröjan/tunikan ser fin ut. Jag är dock också lite skeptisk till rynk och puff på barn. Kul att läsa om sweatyn. Rekommenderar du den?

Snyggt jobbat med applikationen också.

MinaMirakel sa...

Jättefint set, byxorna blev fina med vecken tycker jag!/Åsa

Pernilla sa...

Jätte fint set jag provade också tröja tunika mönstret men jag valde att göra den mer A formad och skippa rynket i sidan men ser ju här att jag gjorde ett misstag det blev jätte snyggt =)

Åsa Tidqvist sa...

jättefin och rolig applikation!

Fangoria sa...

Jättefint set tycker jag, älskar allt rynk och pös här faktiskt. =) I de färger och mönster du sytt i blir det inte för puttinuttigt heller, utan fint och fräscht och lite annorlunda.

JuMel sa...

Snyggt set! Gillar verkligen dina ballong applikationer på molntyget. Kul att mönstret funkar, har tänkt testa det snart till min blivande 7-åring. Kanske man törs våga sig på brallorna också? Även om det inte verkar ha gått helt enligt plan för dig blev de fina med veckan iaf!

Barbro sa...

Gøy at du har prøvd de nye mønstrene og spesielt gøy å lese konklusjonene før en tenker på å forsøke selv. Er enig i at puffarmer på en liten jente blir litt rart, men buksen synes jeg var kjempefin og resten av trøyen var også fin.

duBedåre sa...

For et herlig gladsett! Du er en mestersyerske! (o: