onsdag 16 februari 2011

Två gula


Gult är kult (coolt) het det i Norge på åttitalet. Jag vet inte riktigt om dom blev det, dom här två tygblöjorna, men gula är de!

Har provat mönstret från Ottobre i höstas, 6/10. Formsydd tygblöja. Insidan är i gul bambustretchfrotté från Myllymuksut. Utsidan är i vanlig bomullsvelour. Den gula var ett av mina första tygköp när jag började sy för över 3 år sedan. Vad skönt att kunde använda en liten bit! Mellan yttertyget och insidan finns 3 lager bambuhampafleece också från Myllymuksut, ett större stycket och två mindre fastsydda i innertyget.

Har använt Framilonband som elastik, men tycker inte att jag har fått det tillräckligt i hop i benöppningarna och bak. På den gula gorde jag som det sto i beskrivningen, sydde en stickning på elastiken, men då blev det sämre. På den randiga sydde jag därför dels med vanlig resår och stickningen lite längre in i blöjan, det blev bättre.

Stängs med velcro. Knappar är nog bättre så jag måste nog kämpa lite mer med KAM tången..

Summa summarum; ser stora ut. (Storleken är 50/56). För stora i benöppningarna. Tar nog tid att torka med tanke på alla lagen.

Nu ska jag testa ett annat mönster!

4 kommentarer:

od Andulky sa...

Ser fina ut!

mulliga m sa...

Jättefina! Jag tycker det är jätteroligt att ni unga mammor satsar på tygblöjor till era små. Jag hade tygblöjor till mina två äldsta barn, men då var det tygblöjor, som man vek och hade sig och de höll inte tätt så bra. Men man sparade pengar och det behövdes som fattig student :).
Du var inte nöjd med framilonbandet i benen och om du vill ha ett annat alternativ än vanlig resår så finns något som heter badresår och det är mjukare och följsammare än vanlig resår. Du kan beställa det hos LG sömnad.

Kitchen Garden Blessings sa...

Så gøy at du også syr tøybleier! Jeg har sydd en del lommebleier til veslejenta. Veldig gøy! Badetøyselastikk kan anbefales om du ikke har prøvd det. Jeg bestilte masse knapper, elastikk og PUL-stoffer fra Nappies Covered i Australia (link i bloggen min). Har også bestilt en del fra Lykkedragen i Norge. Hvor kjøper du stoff?

De gule bleiene var virkelig kule! ;)

duBedåre sa...

Herlige solskinnsbleier!

Takk for skryt om strikketøyposene mine! Syns de blei ganske morsomme selv! Og gjett hva, når jeg bare får handla litt mer tekstilark, skal jeg sy flere, og kanskje noen havner i Epla-butikken min?

Ha en fin dag! (o: