måndag 7 februari 2011

Mer i blått


Två blå plagg till en ett och ett halvtåring som är så fin i blått. Passar jo bra sedan vi har lite blådilla här i huset också!

Jag har ett tag funderat på hur jag skulle vilja sy en velourkjol som har lite detaljer, är lite roligare än enbart vådor eller raka tygbitar. Jag har beundrat JuMels fina velourkjoler med volang och fickor, men tänkte jag skulle börja med enbart volang.  

Tog måttabellen i Ottobre och förslag till muddbredd från byxmönstret i 5/06. Efter lite fundering la jag till vidd för stussen och funderade ut längden på kjolen (kort så den enkelt går under överall och kan vara ett vardagsplagg var tanken). Sydde dit volangen med hjälp av framilonband. Gick riktigt smidigt. Volangen är 50 % längre än midjebiten. Blev lagom tycker jag. Mycket nöjd med resultatet! Himmelblå velour från Tygpyssling. 

Blusen är från Onion 20022. Jag har sytt många blusar/tunikor från detta mönstret. En favorit! Det här är minsta storleken 92, ser lite kort och bred ut, men man växer jo mer på längden än på bredden uppefter storlekarna. 

Blåblommigt tyg från Tygpyssling och rutigt från Stoff & Stil. 


5 kommentarer:

TurboNeedle sa...

Snygg kjol och blus!

Karin sa...

Vilken fin kjol! En sån vill jag sy till min M som älskar kjolar!

Anonym sa...

Jättefin kombo.

Åsa Tidqvist sa...

kjolen var verkligen jättejättefin!

MinaMirakel sa...

Underbar kjol och tunikan var jättefin, söt applikation!/Åsa