fredag 4 februari 2011

Två blå


Jag blev sugen på att sy i Campan med kantband och var tvungen att köpa en halvmeter från Tygpyssling. Baströja från Welinder i 98/104. Halsringning #2 och nästa gång ska jag lägga till en liten cm för att få den lite snävare. Funderade på en applikation, men hittade inget jag ville göra. Så jag sydde på det lille symärket som nog har legat med ett paket från Tygpyssling.  


Tygpyssling har tagit in bambujersey och jag blev nyfiken på att testa. Blåfärgen är underbar! Tyget är tunt, mjukt och elastisk, som en tunn viskosjersey. Sydde i Ottobre 301 och tycker tyget gör sig jättebra till en snäv tröja. Lite snäva tröjor  kan vara bra när man ska ha andra plagg över. Just nu stickar jag på en blå bomullsvest som kommer passa perfekt.

Tycker det gick bra med kantbanden också. Inte helt perfekt, men fult acceptabelt. Jag drog nog lite för mycket i själva tröjan så det blev lite skrynkligt kring halsöppningen, men det syns inte när den är på (och jag ville inte sprätta..)

När jag syr i tunna och elastiska tyger nu har jag fått en rätt så bra teknik med att hålla ut kantbandet med höger hand under sömnaden, jag styr plagget med vänster hand och behöver själva plagget stöd (Coverproen står på et pyttelite sybord), har jag det i munnen : ) Då håller kantbandet sig rakt i kantbandsapparaten med lagom drag hela tiden. Annars tycker jag dom tunna tygerna lätt viker sig och ruller i hop sig i kanterna.

5 kommentarer:

mulliga m sa...

Snygga tröjor! Jag gillar färgen speciellt på Campantyget.

MinaMirakel sa...

Jättefina blåa färger på tygerna, gillar oxå campan!/Åsa

Smilla sa...

Snygga tröjor, framför allt den randiga kombinerat med vita kantband!

Karin sa...

Jättefina tröjor! Men jag skulle göra nästan vad som helst för att få se dig in action med tyg i båda händerna och ett stöd i munnen! :) :) Kram!

mynta sa...

Vad spännande det låter med bambujersey, måste jag kolla upp! Den blå färgen ser verkligen helt underbar ut.

Kul att det funkar så bra med kantbandaren, tröjorna ser jättefina ut!