lördag 12 februari 2011

Projekt tygblöjor


Jag har blivit nyfiken på att prova tygblöjor på lille bebis när den tittar ut. Har försökt sätta mig in i tygblöjevärden och den är stor! Mängder med olika blöjtyper och system och ska man sy själv har jag blivit helt snurrig av alla olika typer tyger, modeller och mönster.

Har fått jättegod hjälp hos Gecko, Strömming och Emiliten! Surfet runt på diverse hemsidor och läst på hos Imse Vimse, Minimundus och Nöstebarn.

Till att börja med tyckte jag det verkade enklast och best med allt i ett eller pocketblöjor med PUL, men nu är jag lite mer inne på formsydde blöjor med yllebyxor. Jag är jo trots allt en yllefantast : )

Här har jag stickat dom första yllebyxorna. Enkel modellen som nog är en klassiker. Den här beskrivningen kommer från Nöstebarn, men Minimundus har också en likadan.

Garnet är lanolingarn (2-trådig merinoull) från Nöstebarn. Jag gillar jo obehandlade, lanolindoftande yllegarn, men det här är fett! Man blir helt fet på händerna av att nysta upp och sticka plagget! Fascinerande! Produceras av Askeladden i Danmanrk och nu i veckan såg jag att i Sverige kan det köpas hos Garngalleriet.

Har använt stickor 4 istället för 5 som det sto i beskrivningen. Blev fortfarande ganska gles, men samtidig ganska tjock. Blöjbaken måste jo bli hur stor som helst med den här på?!

Har surftet lite runt och lett efter andra beskrivningar på blöjbyxor. Just nu stickar jag på en i ribb med lite tunnare garn från Minimundus. Ottobre har en fin modell, men jag tok upp den nästan färdiga byxan då den såg jättekonstig ut. Fick inte stickfastheten till att passa (12-13/10 cm) och försökte justera med ökat maskantall, men det blev inte bra.

Har köpt mönster av Green way babywear, Pea Patch Wool diaper soaker och  Turtle Butt. Den sista har Strömming stickat jättesöte byxor av, men jag har inte hittat något garn som jag får att passa. Och mönstret ser ganska komplicerad ut, typ 5 sidor långt.. Visjögarnet skulle kanske kunde fungera. Dock lite osäker på hur tjock byxan måste vara för att fungera som spärrlag. Får testa lite olika!  

2 kommentarer:

Strömming sa...

Fina blöjbyxor :)

Jag stickar turtle butts i marks och kattens ekoull, det tycker jag blir bra, på stickor 4. Och mönstret ser komplicerat ut men kan en sticknovis som jag få till det så kan du! Det där med masktätheten har jag aldrig testat men det funkar bra ändå :)

MinaMirakel sa...

Så fina dom ser ut!
Är verkligen imponerad av alla som orkar hålla på med tygblöjor, jag är nog för bekväm!/Åsa