onsdag 28 januari 2009

Killbyxor

Då har jag sytt klart nya byxor till mina systersöner. Dom fick kamoflasjbyxor i höstas och dom har varit väldigt populära. Så då tänkte jag sy ett par till i samma mönster. Men vad svårt att hitta byxtyg! Ville inte ha jeanstyg och hade redan sytt i kamoflasjtyg och dom gillar inte manchester så mycket.. Men jag hittade den här twillen i min lokala tygaffär, några procent elastan så bomullstyget har lite stretch. 

Byxorna var tänkt som julklapp tillsammans med biltröjorna, men blev liggande i att-sy-lådan. Jag tror nog det var insnitten på knäna som gjorde att jag hade lite tröskel att komma i gång. 16 insnitt, ganska tråkig sömnad, men det blir jo praktisk och fint tillslut!

Mönstret är Burda 9621, storlek 122 och 128. Snedfickor fram och bakfickor. Fuskgylf som jag nu äntligen förstod hur jag skulle sy. (Förra gången slängde jag ritningarna i beskrivningen, var på baksidan av den polsk/italiensk/spanska beskrivningen och den behöver man jo inte, och vips så var den slängt, typisk mig). Poängen är att det ska vara öppet in som vid dragkedja även om infordringen är sytt fast. Annars har byxorna en enkel linning med resårband. 

Spännande att se om dom faller i smak!

3 kommentarer:

prickig design sa...

oj vilket projekt. Dessa ser superfina ut.

Nobelle sa...

Du har en award att hämta på min sida!

Gekko sa...

De ble jo så fine da! Du er så forseggjort du! Håper vi ses snart!