måndag 26 januari 2009

Det stickas

Det stickas en del i soffan på kvällen för tiden. Det känns att man har börjat jobba!

Syr nya byxor till mina systersöner också för tiden, men tror ni inte att den j... overlocken bryter nålar igen? 3. plagget efter att den har varit på reparation och det har redan gått åt 6 nålar! Mitt tålamod med den maskinen är slut, nu vill jag inte se den mer och väntar på att butiken ska prata med Singer. Har jo funderat på om det är något jag gör fel, men fick jo låna en maskin i december och jag sydde ett tiotal plagg utan ett enda nålproblem! Sydde massor av mudd som min maskin har jätte bekymmer med, blir det lite tjockt, så går nålen. Det är något fel på den maskinen. 

Så till det stickade. Bänktrasor av den lite tunnare sorten. Samma typ som dom här, bara i ett annat garn. Bomullsgarnet Safran frå Drops och Tittis bod. Stickor 2.5 och 51 masker. Vart annat varv räta masker och vart annat 1 rät / 1 avig. Det ger en lite rutig struktur på ena sidan och en lite slätare på andra. Så stickar man så långt man vill, mina fick bli 26 cm långa. Som avslutning virkar jag ett varv fastmasker och sedan ett varv kräftmasker. Det är fastmasker som virkas från vänster till höger. Då måste man vrida på maskerna för att komma runt så att säga och detta bildar en stadig kant kring trasan. 

Alt garnet gick inte åt så jag försökte om det skulle räcke till en i dubbelt garn på stickor 3.5, men det gjorde det inte..   

1 kommentar:

prickig design sa...

dessa skulle inte vara tråkiga att torka med! jättefina!!