fredag 9 januari 2009

Äntligen!

har jag lyckas sy en fin viskoströja till mig själv! Jag blev hur nöjd som helst och har haft den på dom två senaste dagarna. Även sambon sa den var det finaste jag hade sytt till mig själva : ) 

Mönstret är från Burda, nr 7742. Så kallat "Young fashion" (man känner sig snabbt som en gammal tant..) Modellen såg ut att ha lite åttitalsvarning över sig, det gillar jag inte, men när den blev färdig blev det jättebra. Burda gör verkligen proffe grejer; båda armarna, fram- och bakstycket har linjer för förkortning/förlängning. Mönstret var ganska långt på armarna, det brukar bli för kort på mig, men det gör inget. Men nästa gång ska jag nog förkorta lite där. Annars är modellen helt enkel, en liten rynk på armen var den lille detaljen som gör tröjan. Halsen er dubbel och bara sytt på räta mot räta, det löser jo hela problemet med att få till snygga halsringningar i viskos. 

I min to do-låda ligger det 3 halvgjorda tröjor. Att det ska vara så svårt att få till snygga tröjor till sig själv! Provade bl.a. raglanmodellen i senaste Ottobre för vuxna. Katastrof på! Klumpig och konstig på axlarna.

Men nu har jag jo mitt favoritmönster! 
    
Tyget är viskosjersey från Jofotex

3 kommentarer:

prickig design sa...

Den ser super ut!
Tyget är så fint!

Bustråden sa...

Den blev jättefin!

Gekko sa...

Så fin da! Du får ha den på deg neste gang vi treffes så kan Gullklumpen ha på seg sin tunika i samme stoff! Hun liker å matche...