lördag 10 januari 2009

Klar för skogen

Nu är E hemma med pappan och då är det ut på tur i skog och mark som gäller! Jag har ansträngd mig rätt mycket för att hon ska vara utrustat så att hon trivs i kylan med ull i alla dess former, mössor för olika temperaturer, överall (funderade på att sy en själv i baevernylon, ofodrat för att ansvända över en tjock ullfleeceöverall, men inspirationen uteblev..). 

Det som fattades var ett par vantar som tar i mot lite mer vind än ett par hon har som bara er stickade. 

Jag har använt ett Onion mönster, nr 10012, innehåller också en överall och en mössa. Onion kan köpas hos Jofotex eller via Stof och Sy i Danmark. Mönstret är jo jätteenkelt, men jag drar mig för att rita grejer på frihand.  

Yttertyg i beavernylon från min lokala tygaffär. Fodret är en av min mammas gamla, utslitna kashmirtröjor från 70-talet, en del hål, men underbar mjuk och varm. Tvättade tröjan på 40 grader först, så vantarna också kan tvättas. Klippte ut fodret från ärmarna där det var "mudd" stickat, så blev dom lite smalare överst. Sydde dit resårband på ena delen först, men tycker dom blev lite lösa en då. Hoppas dock dom kommer att sitta fast under mudden på överallen. Annars är dom vändsydda på enklaste vis.  

Och så blev det också några små getingar som kanske E kan titta på när hon gungar upp och ned i bärmesen!

4 kommentarer:

Bustråden sa...

Vad fina vantarna blev och bra lösning för små händer, varma men inte så klumpiga.

prickig design sa...

så söta!!vilkaet bra mönster det såg ut att vara!

Gekko sa...

Så utrolig fine! Alt du syr er så forseggjort!

Bustråden sa...

Tack för kommentarerna om dockkläderna, merinoullinterlocken har jag köpt från http://www.myllymuksut.com,finns i flera fina färger, finns även på www.pinkgreen.se, där är tyvärr det mesta för tillfället slut men tror det var två vitar på 1 m kvar av det vita, är billigare där men jag lyckades iallefall beställa från den finska sidan och fick tyget snabbt och jag tycker det verkar bra.