tisdag 16 september 2008

En snabbsydd mössa

Min Elnita är hemma från service, men överlocken är på väg till Borås.. Jag blev inspirerad av Gekko till att försöka sy en trikåmössa. Jag är jo en ylle fantast, om jag inte ska säga yllefascist, men än lite tunnare mössa kan jo bara praktisk. Och inte minst snabbgort och roligt!

Jag är jo ingen mönsterkonstruktör så mönster behövs också för en mössa! Det är ett från Onion nr 10012, innehåller också överaller och vantar. Köpt via nätet från Stof og Sy, har dock hört att också Jofotex har Onion. 

Otroligt enkelt! Två delar som sys samman i sidorna, vändes genom en öppning och sedan viks innermössan in i yttermössan. Jag sydde med vanlig raksöm , det blir jo inget drag i sidorna på mössan. 

Så nu har E fått en rosa mössa! Det var det enda tyget jag hade som passade. En Campan från Nea Nobelle. Lite lång blev den, men annars tycker jag den sitter rätt så bra. Och roligt med knutar i varje sida!

1 kommentar:

Gekko sa...

Kjempefin, jeg har jo fått se den live også:-) Må nesten kjöpe mer Campan!