fredag 5 december 2008

Trassel och glädje

Jag har varit i min symaskinaffär med katastrofoverlocken. Hur trött som helst på den. Den har ätit nålar, eller mer korrekt brutit vänster overlocknål, säker femti gånger för mig på ett år! Too much. En gång har den jo redan varit på reparation, men efter några veckor var problemet tillbaks. Jag har sytt med hjärtat i halsen hela tiden väntande på att den skulle si krrrr och nålen är av. Det måste vara en produktionsfel på den, jag har försökt allt. Som tur blev det gulliga paret som har affären lika upprörda som jag, och i väntan på att producenten ska titta på maskinen har dom lånat mig en overlock! Jättesnällt och julklappssyandet är räddat! Den har dock ingen täcksöm och min slitare elnita klarar inte av tvillingnål, men det får vi lösa. 

Så nu har det blivit två par byxor. 

Brun velour från Hilco och Nea Nobelle. Brun mudd från Stof och Stil. Har sydd dom i efter att innersömmen är sytt. På min maskin har jag aldrig lyckas dra så mycket som behövs i mudden utan att vänster overlocknål har gått av, så jag har sytt i mudden först. Men med den här maskinen gick det klockrent! Roligt. Mönstret är från Ottobre 4/07, extra sömmonn i midjan då jag tycker den är lite kort, storlek 80. Denna och denna är också sytt efter samma mönster. Det ska bli en tunika till byxan, en julklapp till en liten tjej. 


Lila muddisar til E. Velour från Hilco och Tygpyssling. Mönstret är från Ottobre 4/08, men jag har lagt till vidd i benen för mer pös. Kanske jag kan kalle det mitt eget nu : ) Tidigare använt det på dessa och dessa

Just nu gillar jag resår i midja och benslut. En matchande tunika ska det också bli. Jag tror jag har blivit matchningstokig..   


  

2 kommentarer:

LinSar sa...

Hoppas du får ordning på den.Inte kul när det krånglar

Gekko sa...

Kjempefine bukser! Og så bra at det ikke var noe problem med å sy i mudden med lånemaskinen, da vet du jo at du kan men at maskinen faktisk er dum!!