tisdag 9 december 2008

Halsduk och mössa


Äntligen har jag lyckas ta kort på dom här stickade alstrarna från semestern i Spanien. 

Både beskrivning och garn från Drops, köpt hos Tittis bod. Drops ska ha kred för att dom bjuder på alla sina beskrivningar gratis. Så tokigt med alla dessa garnproducenter som sitter och ruger på sina beskrivningar. Är dom tillgängliga för att läsa och låta sig inspireras av, klart man köper mer garn! 

Garnet är nytt för säsongen, kid-silk, kidmohair och siden. Jag har undvikat mohair garn länge för jag gillar inte polyamidet det brukar vara blandat med. Rowan har också mohair/siden garner, men dom är jo så förskräckligt dyra. Det här garnet har kvar lite av råsidens doft, det gillar jag! Garnets doft är viktigt, särskilt till halsdukar som man har upp mot ansiktet. 

Halsduken är stickat på tvären. Jag kollade ett stickprov som jag alltid brukar göra och som vanligt stickar jag lite löst, så jag gick ned till stickor 4.5. Det jag inte kollade som jag heller inte brukar göra, var stickfastheten på höjden. Jag stickade allt för löst så halsduken blev 50 cm längre än tänkt. Lite opraktisk, men den funkar. Lite konstig att stickfastheten stämmer på bredden, men inte på höjden. Har inte stickat något från Drops för ut så jag har ingen erfarenheter med doms beskrivningar. 

Mössan blev också lite konstig. Kanten nere är stickat på 2.5, sedan byter man till 4.5 och lägger ut rejält med masker. Och mössan blev enorm i själva huvuddelen, sjönk ned mot axlarna och var inte alls fin. Så jag fick klippa av rejält bak och sy i hop. Inte så svårt med mohairgarn, det filtar jo lätt i hop sig. 

Virkade massor med blommor. Det var roligt att få till det, jag är jo ingen virkprinsessa precis. Sydde dock inte på alla och ingen alls på mössan, det blev lite overload blommigt. Men ganska nöjd med det hela en då.   

3 kommentarer:

LinSar sa...

Tok snyggt.Härlig färg

Gekko sa...

Kjempefint! Du er så flink til å lage ting til deg selv du!!

prickig design sa...

Så fint set!!Mössan är underbar!Önskar att jag också passade i mössor!