lördag 20 december 2008

Brödkorgar

Nog en gång har jag blivit inspirerad av Gekko! När jag såg hennes sydda brödkorgar kom jag på ett tyg i mina gömmor som skulle passa utmärkt. Det blommiga tyget är från Stof och Stil, hälften linne och hälften viskos om jag kommer i håg rätt, inköpt för att bli en kjol som dock aldrig blev av. Ut av gömmorna kom också oblekt hellinne. 

Botten har en diameter på 23 cm, rundelen 22 cm hög och 74 cm bred. Jag sydde rundelen på cirkeln först. Med dom här klippmåtten fick jag då lite tyg lite över som jag sedan kunde justera med när jag sydde i hop rundelen. 

Så jag sydde två delen, cirkel med rundel (låter konstigt, men ni förstår vad jag menar...), satte i hop avigt mot avigt, vek in kanten uppe och sydde i hop den med en stickning. 

För att få korgen stel valde jag riktigt hårt mellanlägg, som jag självklart strök på först. 

Först sydde jag en som julklapp och sedan blev det en till. Tror dom kommer att uppskattas! Snabbsydd present och det finns mer tyg...     

2 kommentarer:

prickig design sa...

super fina!härligt tyg!

stora lilla j sa...

jättefina! jag har planer att sy något liknande, men använda som ytterkrukor... :)