tisdag 30 december 2008

En förjulspresent till en liten pojke som jag inte har fått bloggat om. 

Tröjan er min första raglan! Roligt. Meedom form 1, lite stor i halsen, klippte mönster till ribb, men la inte till fult sömsmon, det behövs. Även form 1 är rymlig, men den här norska pojken har jo alltid ett ullunderställ närmast kroppen, så då passar det bra att det är lite extra plats. Ugglor och interlock fra Jofotex, mudd fra Hilco och Nea Nobelle. 

Byxorna är klippte form 1.5, mitt i mellan form 1 och 2. Nästa gång blir dom dog en ren form 1. Resår i midja och benslut. Velour från Hilco och Nea Nobelle.  

3 kommentarer:

6-barns mamma sa...

Jättefina kläder! Är lite nyfiken på ullunderstället hur fungerar dom? Blir dom inte varma o svettiga med dom under eller har ni det lite svalare inne? Är bara nyfiken, jag tycker mycket om kläder i ren bomull för att dom är svala och sköna (i min ungdom så blev jag lite känd i mitt kompisgäng för att jag bara hade bomullskläder). Därför är jag bara nyfiken, har alldrig stickat i tex alpacka ull. Många säger ju att det är så mjukt, jag har stickat i typ drops-karisma, och i Per gynt-garn.

Syserine sa...

hej! vad mycket du har gjort senaste tiden! jag gillade din kommetar om en luttrat (6-barns)mamma som vet att klänningtiden går över : ) Jag har också köpt ett av dropshäften, det med poncho på utsidan, ska sticka en mössa i fabel, lite roligt mönster, det stickas åt andra hållet jämfört med det jag är van vid på babyhjälmar, måste testa! Till yllen; ylle reglerar temperaturen, slepper genom överskottsvärme och på så sätt isolerar det båda mot kyla och värme, ullunderställ är jo mycket tunna, dom är jo inte som tröjor. Såg faktisk senast i dag att Polarn och pyret har börjat sälja yllebodyr, tråkiga färger i rött och blått och stelt prisat (250 kr!), men positivt att det finns lite ylleunderställ att få tag på i Sverige till bebisar, i Norge är affärerna fulla, även HM har jättebra ylle till bra pris, här finns det knappast, riktig konstig skillnad mellan två så lika länder. Min dotter är av den kyliga typen och har knappast varit svettig men det är klart det finns dom som blir det. Nöstebarns hemsida har en del om ylle! Slut på platsen här nu..

6-barns mamma sa...

Gott nytt år Syserine!
I min ungdom, låter som jag är supergammal. Då var jag mycket i Norge, såg också vilken tydlig skillnad det är mellan Norge och sverige. Tycker mycket mer om det norska stilen, har flera gånger varit sugen på att flytta dit men inte vågat ta steget. var mycket runt Hamar, Brummundal, Löten men även Töntsberg. Har många gånger varit sugen på att köpa barnkläder från Norge, men det är inte så lätt då jag inte reser dit längre.