torsdag 2 december 2010

Blå, jag gillar blå!



Yllekofta till tjejen. Blå, fortfarande favoritfärgen här. Såg modellen i ett av Sandnes häften för hösten (Smart til barn, 1007 barn, köpt hos Britt) och tyckte den var jättesnygg. Var nyfiken på att prova sticka flätor något jag aldrig har provat.

Det var svårt att hitta ett garn med rätt stickfasthet (22/10 cm). Provade med Smart och ett Viking garn, men det blev för löst. Lösningen blev Visjö garn från Östergötland ullspinneri, köpt hos Garnkorgen. Svensk ull, fantastisk mjuk och full av lanolin, jag älskar det doften! På stickor 2.5 blev det lagom, men det tog jo sin tid. En kurs och ett par tågresor gjorde dock till att projektet kom i hamn. Även om det var en del plock. Halskanten stickade jag tre gånger för att få den lagom bred..

Nederdelen på bolen och ärmarna är i avigvänd slätstickning som blev en snygg detalj tycker jag. Och flätor var jo inte alls svårt! Dock drog arbetet i hop sig ordentlig så jag var tvungen att blöta plagget och forma det när allt var klart. Knappar i trä från min lokala affär.

8 kommentarer:

Gekko sa...

Såååå söt hun er! Og så fin kofta ble! Imponert som vanlig. Selv har jeg forresten klart å få strikket et par knall tovavotter til meg selv. Deilig i den kulden vi har her nå! Ikke like artig med utejobb alltid da...
Klem!

SiriR sa...

Men åh, for en nydelig jakke!
Og så søt på jenta di:)

Anonym sa...

Jättefin kofta till ursöt dotter!! Fin blå färg och Visjögarn är ett härligt garn att sticka med. Hoppas att allt är bra med dig.
Kram Kati

Karin sa...

Jättefin kofta! Jag är en "sucker" för stickat och denna var helt underbar. Lilltjejen också!

MinaMirakel sa...

Underbar kofta!
Jag har snart stickat färdigt mina första raggsockar, inte en enkel uppgift om man inte är van vid att sticka.
Med lite hjälp från mamma så gick det hyfsat!/Åsa

Netten sa...

Nydelig! Du er veldig dyktig!

-Netten

Emilia sa...

Åh så fin!

Lowella sa...

Sååå söt kofta på liten söt tjej! Vilket härligt garn du fått tag i, lanolin är mumma för min nos oxå =)
Lära mig sticka flätor och att sticka med 5 strumpstickor står som projekt "att göra på jullovet" för min del, får se hur det går med det.