tisdag 30 november 2010

Lime och rödt

Min yngste systerson är en riktig yllefantast. Han går i underställ som tröjor hela vintern och kan gärna ta en stickat tröja rätt på kroppen en sommardag!

Så jag har länge velat sy i ull till honom. Detta är en tröja efter Ottobres basmönster 301, smala modellen, men utan insvängd midja, storlek 128.

Interlock i merinoull från Myllymuksut. Röd mudd från samma ställe. Underbart mjuk och skön! Symärke från Stoff & Stil.

Mycket svårt att få till kantbandet! Tror det beror på att mudden är mycket elastisk jamfört med exempelvis bomullsinterlock. Det gör att den drar sig i olika grad genom bandkantsapparaten med olik vidd till följd. Jag justerade och justerade bandkantsapparaten i sidled. Antigen blev sömmen för långt in eller för långt ut.. Till slut var det nästan mudden slut och jag var sur! Ena armsluten blev inte alls snyggt och inte i hopsömmen i halsen heller, men det får bara vara. Wooly nylon tråden är toppen, det blir hur elastisk som helst. men må nog köpa lite mer så det färgmatchar. Färgkombon på tröjan blev toppen tycker jag!

3 kommentarer:

MinaMirakel sa...

Den ser jättemysig ut, fin färgkombo!/Åsa

Lowella sa...

Håller absolut med dig om att färgkombon är toppen! =) Kul med annat än de "vanliga" killfärgerna till en grabb.
Ser att du gjort så mycket fint med CP på sistone, hua vad jag nu blev sugen på att ändå köpa en sådan fast jag egentligen sagt att jag inte behöver en... ;)

Caroline sa...

Vilken inspirerande blogg du har =) Jag söker runt på alla meedom kläder och kan knappt bärga mig - snart har jag boken i brevlådan ;) Kram /Caroline