fredag 12 november 2010

Nytt tyg och tråd i CPen!

När jag köpte mig Coverproen var lite av syfte att jag ville försöka sy i ull. Båda kläder till mig själv och ullunderställ till tjejen, med kantband. Och nu har jag testat!

Det första fick bli en pullover till ett av mina fadderbarn. Brun interlock och orange mudd i merinoull från Myllymuksut. Jag trodde mudden skulle vara för lös och lite elastisk, men den fungerade utmärkt i kantbandsapparaten. Justerade dock diffen till 1 och passade på att den inte hängde upp sig. Interlocken kan helt säkert också fungera, men jag gillar den ribbade strukturen.

Som tråd i looperen har jag for första gången provat min Wooly nylon tråd. Tittar man på köpta plagg i mycket elastisk tyger som badkläder och ull är dom nästan alltid sydd med Wooly nylon eller det som heter texturerad nylontråd. Antigen enbart i loopertrådarna eller också i nålarna. Jag lästa om det första gången i en overlockbok som jag fick låna av Gekko och blev nyfiken. Beställde några koner från Threadart i USA, men sedan blev dom liggande.

I nålarna har jag använt vanlig sytråd. Sömmen blev otroligt elastisk! Om det beror på tyget eller tråden eller båda vet jag inte riktigt. Hade inte rätt färg, så det fick bli beige, men det ser helt ok ut.

Satte faktisk vlieselinband i axelsömmerna, det brukar jag inte göra på pullover och tunikor, men tyget är såpass elastisk att jag blev osäker om det skulle hålla formen. Jag sydde resten av pullovern med vanlig overlocktråd.

Mönstret är Meedom 80 form 1.


Och en tröja. Första tröjan med kantband! Gillar jo inte interlock, tycker det har för lite elastisitet, men trycket är jo underbart. Nu har JNYdesign trycket i singeljersey med elastan och jag är så sugen på den blåa! Två ballonger blev sytt på och fick broderade ansikten, men kortet blev jo inte så bra. Trådarna är bomullsgarn med zick-zack.

Och till slut ett par basbyxor i brun Hilcovelour med muddavslut. Provar mig fram med Meedom för att få en byxa med lagom vidd som går i alla storleker. Denne är form 1 uppe utan sömsmån i midjan och vidd som form två nere. Mudd tillagt på längden.

6 kommentarer:

Mimmi sa...

Det blir dyrt att läsa dessa bloggar. Det finns alltid nya saker att testa. Woly nylon har jag ju tittat på vid köpeplagg men inte testat att sy med själv.

MinaMirakel sa...

vilken underbar ballong tröja!/Åsa

mynta sa...

Vilken fin tröja med ballonger på! Jättesnygg ihop med byxorna!
Även jag försöker få till ett bra byxmönster med lagom pös. Jag har dock en bit kvar innan jag är nöjd.

OYB sa...

Jättefin molntröja med ballonger!! Röda ballonger blev himla fint till det bruna och orangea!
Byxorna såg snygga ut i modellen!

JuMel sa...

Som övriga gillar jag också ballontröjan, det blev verkligen fint med ballonger bland molnen:) Håller med om att jersey är bättre än interlock...

Jes sa...

Är det jolmigt i tröjan, är det det som kallas rib hos myllymuksut? För ullmudd hittar jag inget som kallas, bara ull interlock & ullribb.