tisdag 7 december 2010

Höstutmaningen Plagg 3

Lite sent for höstutmaningen egentligen, men i går fick jag äntligen i hop den hör tröjan som har legat i ett par månader.

En mammatröja i babu/ull (80/20%) från Myllymuksut, mjuk, tunn och elastisk singeltrikå. Skönt tyg, men tyvärr en hopplös modell. Framför all för att den är två storlekar för stor..

Jag mätte noggrant enligt måttschema och klippte storlek 38. Enorm! Och jag är sur! Hade en känsla att den var stor under sömnaden, men det är svårt att räta till efteråt. Mönstret är Burda 7998, kjolen från samma mönster blev jo också allt för stor.

Det positiva var själva sömnaden! Jag fick till så snygga kantband i hals och ärmslut! Samma tyg som själva tröjan. Brun woolly nylon i looperen och det blev snyggt efter bara några små justeringar.

Nu är jag sugen på att sy flera tröjor till mig själv. Kanske en amningsklänning?

4 kommentarer:

MinaMirakel sa...

Man blir så besviken när mönsterna inte stämmer i storlekarna.
Det ser ut att vara jättefin finish på tröjan du sytt i alla fall.
Lycka till med nästa plagg!/Åsa

Singh sa...

Snygg i sin enkla skärning!

mynta sa...

Jag gillar den enkla modellen och att du valde ett enfärgat tyg. Snyggt!

MRB sa...

Jeg prøvde meg på en enkel mammagenser med rynking i sidene, mønster fra Alt om Håndarbeide, men den ble rett og slett telt. Det er veldig skuffende når størrelsene passer så dårlig! Enda godt jeg bare sydde den i test-stoff fra restekassene på Stoff og Stil.
Har du funnet et bedre mamma-mønster noe sted?