fredag 10 december 2010

Ny typ av midja



Vad lång tid det kan tar att sy något nytt! Jag har haft värdens tröskel för att sy den här byxan med reglerbar resår i midjan. Gillar inte att sy knapphål. Även med ny vanlig maskin tycker jag det är pilligt och svårt.

Till en 6-åring som tycker alla köpbyxor stramar tänkte jag dock att reglerbar resår skulle vara bra.

Resårkanalen sydde jag ned med täcksöm. Två knapphål med knapp i mellan och resåren fastsytt i kanalen till höger om knappen. Jag tittade på en köpt tights och sydde på samma sätt.
Lite små fult och snett blev det, knappen är jo för långt till vänster, men jag är enda rätt nöjd.

Byxan är Meedom form 1 storlek 6 år med tillägg av mudd i benslut, velour från Stoff & Stil.

Och så en pullover till. Lyckad fortfarande inte riktigt få till halsringningen. Det blir alltid ett litet väck fram i v-et. Syr enligt Gekkos tips och har provat båda med och utan jack, men det blir inte riktigt bra. Den här blev så ful på första försöket att jag måtte sprätta.

Meedom form 1, storlek 6 år, velour och mudd från Hilco, symärke från Stoff & Stil.

4 kommentarer:

Hanna Engkvist sa...

Jag har också testat v-ringning och visst var det lite klurigt. När det är klart blir jacket öppet som ett V på baksidan, kan det vara till någon hjälp?

Junebacken! sa...

Jag tycker att både brallan och västen var jättefina, man är aldrig så kritisk som mot sig själv. Jag fick ett tips förut av ett gäng damer att man ska träna på att ge positiva omdömen om sina egna verk. Att visa upp, tala om vad man tycker är bra med dem och man får absolut inte säga något negativt! Det tycker jag låter jättebra! Jag behöver själv träna massor på det... =)
Västen är jättefin och hade du inte nämnt vecket så hade jag nog inte sett det. =) Snygg blå färg till det bruna och jag gillar applikationen.

JuMel sa...

Så praktiskt med reglerbar resår i midjan, har dock inte heller haft orka att prova själv. Fina kläder!

Gekko sa...

Herlig! Buksene var virkelig fine, kanskje jeg skulle sy sånn en gang jeg også?!
Klem til deg! :-)