söndag 5 oktober 2008

Syverkstad med 7-åringen!

Jag har hatt syster, svåger och mina två underbara systersöner på besök under helgen. Medan jag lagade ett lakan för min syster kom den äldste, S, och frågade om inte också han kunde få sy på symaskin. Det är klart! Jätteroligt tyckte jag!

Så vi satte i gång med en provlapp. Han satt framför maskinen och tryckte på pedalen, jag försökte hålla i tyget och styra det hela och framför allt få ned farten...

Dagen efter var det dagas för ett äkta projekt! Mitt förslag var en liten påse, till små mysdjur, pokemonkort och annat en liten kille måste hålla ordning på.

S gillar orange och jag fann fram en bit sammet från Ikea. Vi sydde tillsammans i hop sidorna efter att jag hade satt i nålar. Fick själv styra farten, ta upp och ned pressarfoten, klippa trådarna, ta ut nålarna. Han vända påsen och fick ut hörnen. Vi vek ned kanten och vi sydde fast den också. I min samling av strykmärker valde han ett lejon och jag satte i en tryckknapp. 

Hur roligt som helst! Ock minst lika roligt för faster som för sköna S!      

Inga kommentarer: