torsdag 16 oktober 2008

Hemma igen och ett litet spöke


Äntligen har jag fått hem min overlock! Känns som att man blir hel igen.. över en månad i Borås för reparation var tufft, men nu går den som en klocka!

Har en stor hög färdig klippte grejer, visste inte riktig var jag skulle börja. 

Det blev spökbyxan. Min första applikation! Ritade av denna från Ottobre 6/07. Följde beskrivningen i Ottobres Lilla applikationshandboken, kan köpas på nätet och innehåller tre typer av dom här konstiga mellanlägget som man blir yr av att läsa om innan man har provat. 

Byxmönsteret är från Ottobre 4/07, storlek 74, ville prova att sy en trikåbyxa utan mudd. Tyget är plommonfärgad sweatshirt från Nea Nobelle. Den skulle ha rynkning och kantband, men lata mig sydde då en smal mudd istället. Limefärgad från Stoff & Stil. 

Blev mycket nöjd med midjan. 15 mm brett resårband, mätte till och sydde till en runddel. Sydde fast på avigsidan med overlocken, skar av sömsmånen som vanligt och sträckte på bandet mens jag sydde. Vek bandet en gång och sydde fast det med vanlig raksöm mens jag sträckte på tyget och bandet.  

Byxan är lite stor nu, men hoppas den blir bra lite utöver hösten. 

3 kommentarer:

prickig design sa...

Vilka små söta "spöken"!! =0)
Härliga brallor med!

LinSar sa...

Coola brallor.Jätte fina färger ihop

Helena sa...

Jättefina byxor. Gillar färgkombinationenL!