tisdag 7 oktober 2008

Matdags


Det har varit matdags ett tag och vi har använt lite ymse köpta haklappar. Men nu har jag äntligen kommit mig för och sytt av vaxdukstyg. Dock svårt att hitta fina tyger tycker jag!

Har ritat ett mönster själv och sydd upp den i flera ex med lite justeringar undervägs. 

Nu har E fått den blommiga och den röda ska som present till en liten D i morgon. Trevlig "värdinna" present kom jag på!

Snabba och enkla projekt, men att det ska vara så svårt att sy på kantband rakt och snyggt hade jag inte trott... 

2 kommentarer:

6-barns mamma sa...

Vilken söt tjej du har!
Stickar du mycket i ull själv till din dotter? Vad har du för favoritgarn? Jag tycker mycket om Sandnes både stickbeskrivningar och deras garn mandarin petit och lanett, stickar helst i bomullsgarn eller ullgarn. Men några babyset i acrylgarn blir det också ibland. Jag stickar mest tröjor till mina tjejer numera, men som avkoppling stickar jag även babyset (kofta, mössa, sockor, byxor) och babyklänningar.

Syserine sa...

Hej! Jag har upp genom åren stickat mycket. I flera år var alpacka min favorit ull. Köpte mycket från ett norsk företag som heter Du store alpakka, i Sverige säljs det på nätet hos Slöjd och hantverk i Färila. Alpacka är underbart mjukt, men har liten elastisitet, tycker inte det ägnar sig så bra till plagg som tröjor till barn var det blir stor slitage, drar i plagget osv, men underbart till schal, halsdukar, muddar o dyl. Drops har också ett tillsvarande alpackagarn. Jag stickar mest små grejer, tycker tröjor är för stort projekt, blir aldrig klar... Nu stickar jag mest av ett tunt, obehandlat yllegarn från danska Askeladden som jag köper på Nöstebarn i Norge. Tyvärr ingen nätförsäljning till Sverige, men kolla deres hemsida, mycket fina ylleplagg! Plaggen i detta garnet blir underbart lätta och luftiga, helt annorlunda än det jag är van vid. Jag gillar inte acryl, stickar enbart av naturmaterial och gillar också garn med ispunnet siden, ger en underbar lyster till tråden. Har du varit på yll och tylls nätsida? Mycket snygga grejer... Ser att du stickar jättefina tröjor och plagg i bomull, jag har enbart använd bomull till mina bänktrasor. Den blåmelerade jag nyss bloggade om funkar fint forresten. Hej då!