söndag 5 oktober 2008

En bänktrasa


Från mitt enorma garnlager tog jag fram några nysten med bomullsgarnet Mandarin petit för att prova mig på ett annat garn till bänktrasor. Det här er blåmelerad med lilla och lime, lite huvudvärksvarning på det hela, men det blev en trasa. Den är stickad i dubbelt garn och väger 32 g så det räcker fint med ett 50 g nysta. 

Jag gjorde så här:

La upp 38 masker med dubbelt garn på stickor nr 4. Stickade resårstickning, 1 avig/1 rätt i 28 cm. Första maska på varje varv tog jag löst av för en snyggare kant, men tror nog det på en bänktrasa blir mer stadigt om varje kantmaske stickas. Maskade av löst i resårstickning. Denne trasan har inga virkade kanter. Skönt att den var klar när stickningen var klar!

Den ser lite smal ut, men blir säkert vidare när den användas. Har inte tvättat den än och har inga tidigare erfarenheter med detta garnet till disktrasor.   

Garnet kan köpas på Britts butik på nätet. 

Ska bli spännande att se hur den fungerar i köket, hur bra den suger vatten och hur den ser ut etter tvätt. 

1 kommentar:

6-barns mamma sa...

Gillar dina trasor som jag sett att du stickat, kanske jag ska testa själv... . Tack även för adressen till Britts Butik, brukar ibland ha problem att hitta nån som säljer norska garn och mönster.