torsdag 9 oktober 2008

Inhållning och vändsyingens svårigheter


Här er E i sin nya jacka som efter diverse svårigheter blev riktig bra! Jag gillar den här färgen på henne, plommon finecord från Hilco och Nea Nobelle.  Hättan är fodrat med kanintyg från samma ställe, själve jackan med ullfleece från Panduro. Jag ville att jackan skulle vara varm och ull isolerar bättre än trikå och fleece. 

Panduros ullfleece var dyr och lite för tjock, Stoff och Stil och Allt om handarbete har tillsvarande som är mer prisvärda! Ullbouclé som blant annat Stoff och Stil har är nog smidigare och tunnare, särskilt i ett så litet plagg som till en bebis. Jag förtvättade ullen på 40 grader så den ska tåla samma tvätt som resten av plagget. 

Mönstret är från Stoff och Stil, nr 800 213, storlek 6 mnd, (typ 74). 


Så till alla dom sömtekniska svårigheterna. Det började med något så banalt som att sy i ärmerna. Jag fick ständigt 1 cm extra sömsmån på ärmsidan när jag hade nålat i ärmen efter att ha sydd axelsömmen. När jag tänkte efter brukar jag ofta få det, men har alltid tänkt att jag nog klipper för mycket sömsmån (och det är jo lätt att bli av med när man använder overlock), men sömsmån är inkluderat i mönster från S&S, så ingen ursäkt här.. 

Nödmail gick till Gekko som kunde berätta att jag inte lyckades på inhållningen, nytt ord för mig. Ärmomkretsen är större än själva öppningen och ska så vara för att ha plats för axeln. Jag skulle väldigt noggrant nåla kant i kant med ärmen överst och då ville det fungera. 

Jag nålade och nålade, blev argare och argare och det blev senare och senare på natten, men skam den som ger sig. Efter att ha gjort en mängd hål i tyget med ett stor antal nålar lyckades jag till slut få ärmen kant i kant, med 30 nålar på varje sida! Tör inte tänka på vad man gör när man syr med overlocken... (Min er jo fortfarande i Borås för att bli frisk, man väntar på en reservdel från Tyskland...)

Så sydde jag i hop jackan och foder, var för sig. Vändsydde hättan och sydde denne på räta mot räta (både yttertyg och foder). Vändsydde också en liten infodring som jag sydde fast bak blixtlåset på ena sidan (fin detalj!). Så gjorde jag, tror jag, som beskrivningen sa. La foderet i jackan, räta mot räta med hättan i mellan. Sydde upp längs med dragkedjan på båda sidorna, längs med hättan, jackans nederkant och sydde också i hop ärmera. 

Så skulle jackan vändes genom en öppning i ena ärmen (som jag faktisk hade kommit i håg att lämna öppet) och då blev det så här:


Lite svårt att se på bilden, men ärmerna hänger i hop från utsidan så att säga, det är inte möjligt att lägga foderet inuti jackan. 

Resten av vändsyingen blev bra, kring blixtlåset, hättan och nederkanterna. 

Jag sprätte upp ärmsömmen, la foderet i och sydde från utsidan. Det blev bra, men det är öppenbart något jag inte har fattat. Någon annan som har en idé? 

5 kommentarer:

prickig design sa...

Super fin!!!

LinSar sa...

Oerhört fin:)Tygerna passade så jätte fint ihop.

Kånkarong sa...

Jättefin! Och härlig bild av dottern. :) Nyckelordet är "hand i hand". ;) Rino har en bra beskrivning i sin blogg. Jag gör inte exakt likadant utan hoppar över momentet när man viker in sömsmåner och sätter en nål utan hoppar direkt till bild två men då gäller det att man inte snurrar runt ärmen ett varv...!
http://rinosyr.wordpress.com/2008/04/12/lerpolen-har-kommer-jag/#more-357

mustafa sa...

fin! jag kan dessutom snöa in på detaljer och gillar verkligen ringen på dragkedjan.

Syserine sa...

Tack för alla kommentarer! Och tack för tipset med Rino!