onsdag 23 februari 2011

Velour till vuxen


Letar fortfarande efter ett bra mönster för att sy en hyfsat kropps när tunika med snygg passform. Här har jag provat mönstret Amelia tunika från farbenmix.de.

Mitt bak söm och insnitt fram. Mönstret hade färdiga mått på plagget och det verkade snevt så jag valde M 38/40. Lite för stort som vanligt och framför allt kom insnitten för långt ned.

Vidare har modellen en rundat axelform som inte alls satt snyggt på. Jag försökte räta upp som lite, men hade då redan sytt dit kantbanden i ärmöppningarna så det begränsade sig hur mycket jag kom till.

Tyget är velour från Stoff & Stil. Volang och kantband i bomullsjersey från samma ställe. En liten rest jag hade liggande som passade utmärkt i färgen. Satte i hop 3 mindre bitar till volangen och tycker den blev riktig fin! Den är dubbel, la avig mot avig och sydde i hop med overlocken. Sydde dit ett framilonband på baksidan som jag beräknade efter vidden på plagget och sedan la jag bara volangen rätt på och sydde dit den.    

Min syster är hyfsat nöjd, men vill vi ska sy om axlarna för det blir veck på grund av den skrå sömmen. Det är bara det att då måste jag jo sprätta kantbanden..

I går fick mönstertokiga mig hem 3 nya Onionmönster. 2008 har ungefärlig samma snitt som denne. 2035 har långe ärmar och skulle kunde bli ursnygg i ull från Myllymuksut! Sedan kunde jag inte låta bli 20044, tunika med huva från 104-140. (Och jag har "anmält" mig till Emilitens tolvstegs program för mönsterberoende...)




Knapp i porslin från Snella & Petronella. Dom har urgulliga porslinsknappar med text, och på svenska också såg jag nu!

3 kommentarer:

Mimmi sa...

Jag har precis sytt en tunika till mig själv efter mönster från Svenska Mönster nr 4-V-07 modell A, men med 3/4-ärm och något modifierad. Tyckte den blev riktigt bra även om ärmen rynkar sig något i ärmhålan (för mycket tyg). Blogginlägg är på gång inom kort.

Så fin din tunika blev med volangen i annat tyg. Jag inspireras! ;-)

MinaMirakel sa...

Jättesnyggt med volangen!/Åsa

duBedåre sa...

Herlig tunika! Og knappen med merkelappen din er jo prikken over i'en!

Takk for tips om hjemmelaget oppskriftsholder! Supert tips, som ankom meg litt seint siden jeg allerede har kjøpt meg. Men jeg kommer kanskje til å lage noen å gi bort, for konseptet er jo genialt! Skal uansett dele tipset videre! Tusen takk!