torsdag 10 februari 2011

En stor och en lite mindre


Min syster ville ha ett par likadana tights som jag sydde förra sommaren. Jag har använt dom jättemycket! Jeansblå jersey är jo lätt matchat. Tyget är en blandning med bomull, 30 % polyester om jag kommer i håg rätt, samt lycra.

Två gånger, jag en och min syster en, har vi dock varit på Stoff & Stil i Drammen för att köpa tyg. Båda gångerna har vi kommit hem med tyget (1 m, lagom till vuxna tights) som dock efter tvätt har haft en bredd på 95 cm! Inte 140 som var bredden i katalogen och som var den bredden jag köpte förra sommaren. 95 cm räcker inte för att vika på längden och få plats till en tights i vuxenstorlek. Ganska irriterande! Tittar man på tyget är det öppenbart att det är skurit av på bredden. Min syster som inte är särskilt tyg eller sykunnig frågade också explicit om att tyget skulle räcka till ett par tights till henne.

Men som "tur" är så hade jag jo nu två smala biter som tillsammans blev tillräcklig till plagget.

Mönster från Allt om handarbete 1/09. Storlek 36 som jag har förkortat i midjan, lite mer fram än bak.    


Tyget räckte till ett par tights till tjejen också. Mönster från Onion 20033, storlek 104. Får nog vila ett tag, dom ser långa ut. Mönstret har lite rynk i sidan. Man syr bara dit ett resårband. Fållen nere blev lite vågig, men jag tror inte det syns så mycket när dom kommer på.

8 kommentarer:

Gekko sa...

Finfint! Hver gang jeg ser dine fine rynkede tights tenker jeg at jeg også skal sy det... Nå snart så! ;-)
Irriterende med stoffet! Har du sett forresten at de har åpnet Stoff og Stil i Oslo nå?

MinaMirakel sa...

Jättefina, tyget har verkligen en snygg blå färg!/Åsa

Velkommen til min kreative verden sa...

Oj. Her var det mye fint. Nydelig barnetøy og veldig fine stoffer: )

Smilla sa...

Snygga! Mysiskt att tyget var på "fel ledd"...

mulliga m sa...

Va trist det är när tyget inte räcker till det man har tänkt. Men du löste det på ett finurligt sätt. Gulliga tights fint med rynkorna.

Åsa Tidqvist sa...

Snygg modell med rynket! men otroligt störande med tyget...

Emilia sa...

Snygga tights och söta velourkjolar!

od Andulky sa...

Superfina! Såna står på dotterns önskelista :-)!
Lycka till med bebben och blöjorna!