tisdag 15 februari 2011

Just enough ruffles


Har stickat två halsdukar från beskrivningen "Just enough ruffles". En volanghalsduk som stickas på längden med förkortade varv så den blir lite smalare i änderna och med en volangkant ytterst.

Den första är till mig. Stickat i dubbel silkeull (65 % merinoull, 35 % silke) från Nöstebarn, stickor 3.5. Stickfastheten på halsduken är 16/10 cm. Jag fick 18 och ville inte gå upp i stickor, då blir det oftast för löst så jag la upp 250 maskor istället för 200. Den blev absolut lagom på längden! Går precis runt, bak och fram. Dock räckte inte garnet (600 m) så dom två sista varven blev stickat i Silke från Drops. Vad man har i sina gömmor när man börjar leta : )

Mycket nöjd med halsduken. Precis lagom att ha inne över öppna tröjor. Och det bruna silkegarnet blev en fin effekt tycker jag.      


Så ville jag sticka en och ge bort i present nu i helgen. Drog fram lite av mina rester i tunn alpakka och stickade denne i dubbelt garn, stickor 4. Blev precis rett stickfasthet, men med 200 m i uppläggningen tycker jag faktisk den blev en aning för kort. Och lite för tjock, mer som en ute halsduk.  Men jag gillar den röda volangen bland det svarta/gråa!

2 kommentarer:

Karin sa...

Underbara! Den översta, har jag en som påminner om som min mamma har stickat. De är så himla fina de där halsdukarna. Sen gillar jag ordet "ruffles" också! :)

Lowella sa...

Vilka härliga halsdukar. Blev riktigt sugen på att prova att sticka nåt liknande snarast! =)Dyka in i garnskåpet o gräva ikväll kanske...