måndag 21 juli 2008

Yllebyxa


På semestern i fjällen tog jag med mig flera nästan färdiga stickprojekt med ambition om att göra dom klara. Först ut var dessa byxorna. Stickat i tvåtrådigt yllegarn från Nöstebarn i Norge. Beskrivningen kommer också från deras bok "Strikk til Nöstebarn" av Kathrine Gregersen. Byxan är stickat i 2 aviga/2 rätta. Detta gör den mycket elastisk och enligt beskrivningen ska den vara möjlig att använda hela första året! Lång benlängd som viks upp i början. 

Den tog sin tid denne byxan. Har stickat flera babybyxor och varje gång säger jag till mig själv att detta blir den sista, för långtråkigt.. Men så blir resultatet så fint! Byxan har en underbar elastisitet och är mjuk och skön. Inget problem att ha den direkt mot huden utan strumpbyxa under. Den är tunn och lätt, väger bara 80 gram! 

På kortet har E också på sig en kofta som låg i postlådan  när vi kom hem från BB i mars. Den har snälla G stickat. Den är gjort på tvärren, det vill säga stickat från ena armen till andra sidan i ett stycke. Klassisk modell på babyjacka och jag tror det är samma som i boken ovan kallas "voksejakke". Också den tunn och lätt, en helt ny erfarenhet med ylleplagg! 

Har redan tvättat byxan i maskinen på ylletvätt 30 grader. Det gick utmärkt. 

4 kommentarer:

Carolina sa...

Sååå fina! Verkligen värda att kämpa för ;)

prickig design sa...

Vad fina!!

Gekko sa...

Å så fine de ble! Vi har jo den kjöpte versjonen og er sååå fornöyd! Dine er nok hakket bedre skulle jeg tro! Jakka er jo også veldig fin. E har forresten vokst veldig mye!

Ninis sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.