fredag 11 juli 2008

Manchesterbyxor och overlocktrassel

Jag hittade ett jättefint manchestertyg i min lokala tygaffär. Turkos babymanchester med broderade blommor i limegrönt. Tänkte E skulle få en byxa. Har inte sydd byxor till henne i fast stoff förut. Valde basmönsteret från Meedoms bok, form 2, storlek 68. Tog av för mudd 4 cm i midjan och 3 cm i bensluten. Mudden är från Stoff & Stil. Jag gillar verkligen den lilla färgen! 

Det började ganska bra. Sydde klart varje byxhalva. Sedan började overlocken att trassla. Det gick åt 5 nålar för att få klart byxan! Ena nåltråden rök hela tiden även om jag kollade trädningen hur många gånger som helst. Nålarna tog slut. Då var mudden uppe klar, men jag måtte sy om grensömmen med min vanliga maskin för sömmen var lös och ful. 

Så resultatet på insidan är fruktansvärd. Utanpå blev det ok. Byxan är lite stor så den får nog vänta några veckor innan den kommer till användning. Och jag måsta köpa flera nålar innan overlocken och jag kan bli vänner igen. 

1 kommentar:

prickig design sa...

Vilket läckert tyg!Fina brallor va det med & hon verkade ju väldigt nöjd över dom!/L