torsdag 10 juli 2008

Små sockor till kalla fötter

E har kalla fötter! Det måste ylle till för att hålla dom varma. Dessa har jag stickat efter en beskrivning i den norska stickboken "Strikk til nöstebarn", Madam Möllers babysokker. Boken ges ut av dom som driver företaket Nöstebarn i Norge. Underbara yllekläder till barn! E har jämt på sig en av deras bodyer i ylle/siden. Babylyx! Kolla in på nostebarn.no. Tyvärr har dom inte postorder till Sverige. 

Har tidigare stickat av Nöstebarns tvåtrådiga yllegarn. Mjukt, lätt och fantastiska färger. Nu ville jag ha lite tjockare sockor och valde garn från svenska Färgkraft, 1-trådig yllegarn som kallas softblend. Garnet är obehandlad. Det betyder att mycket av ullens lanolin finns kvar, det är fortfarande lite "fett" och har en underbar doft av får! Man kan faktisk hitta små kvistar och naturrester i garnet, charmigt tycker jag. Att garnet inte består av flera tråder, men är 1-trådig ger det en helt speciell mjukhet och struktur. Garnet färgas för hand av textilkonstnär Margrét Kållberg, ensfärgade och flamfärgade. Kan rekommendera garnet till trekantschal på tjocka stickor. Det blir lätt med god spänst i plagget. Jag har stickat sockorna med dubbel tråd av färgen GrönBlå, mörk turkos med schatteringar. 

Jag har köpt garnet antigen när jag har varit på kurs på svensk hemslöjds kursgård Sätergläntan, (ett underbart ställe för kreativ spa) eller via Yll o Tyll i Uppsala. 

Sättet sockorna stickas på er rätt roligt. Jag börjar nederst och stickar uppåt, framfoten stickas i fason med fällningar fram och tillbaks för man stickar kanten överst. Har försökt hitta en liknande beskrivning hos Garnstudio och Drops som har alla sina beskrivningar på nätet (varför bjuder inte alla på det?), men alla babysockorna där stickas från toppen och nedåt. 

Är riktigt nöjd med resultatet. Rätt så tjocka, men det var meningen och nu när vi ska till norska fjällen som kan ha tio grader på sommaren är det bra med varma sockor! 

4 kommentarer:

stora lilla j sa...

superfina! grymt avis på dig som kan sticka - och så sött!!!

prickig design sa...

Blir också avis! De var ju hur söta som helst!//L

Gekko sa...

Kjempesöte! Men så er jo du også veldig flink til å strikke da!

Californiaberta sa...

Fantastisk bra arbeid! Såååå flott!