tisdag 8 mars 2011

Tights och tunika


Förra våren sydde jag den här tunikan till tjejen. Ett favoritplagg! Jag gillar modellen och kombinationen av velour och vävd bomull. Men den börjar bli kort så här är en ny i storlek 104. Samma mönster, Onion 20022. Avkortat för tunikalängd. 

Hallonröd velour och lätt skrynkligt bomullstyg från Tygpyssling. Halsöppning och kant på fickan i seersucker från Stoff & Stil. Ponponband i modell mindre nyligen inköpt på Panduro från Tildasortimentet. Mycket populär att leka med så det var kul att kunde sy den på ett plagg! "E" som strykmärke. För att dra i hop modellen lite syr jag resår i sidorna. Starten på resåren på framstycket får en knapp på varje sida. Porslinsknapp från Snella & Petronella med texten "jubel" och "ekstra". Ska klare av 60 gr och jag har redan testat en runde i tvättmaskinen och törktrommelen med avigsidan ut. Gick fint. 



Provat ett nytt mönster på tights. Nästa års ullunderställ tänkte jag sy själv i merinoullen från Myllymuksut. Men då vill jag gärna ha en mer kroppsnär tightsmodell. Dom jag tidigare har sytt från Ottobre och Meedom är för lösa. Ull är jo så elastisk. 

Denne är från ett nytt Onionmönster, 20044 som jag köpte hos Stof & sy framför allt pga. en fin hättetunika med ballongeffekt. 

Har sytt dom i 104, minste storleken. Himmelblå jersey från JNYdesign. Tyget räckte inte på höjden så det fick bli mudd som avslut i benen. Ganska långa på tjejen, men precis en sådan modell jag vill ha! Till överdelarna i ull tror jag att jag ska använda Ottobre 301.      

3 kommentarer:

Hanne sa...

Jättefina plagg!!! Jag älskar raglan och tycker det är häftigt att du har kombinerat jersey och vävt. Onion hade jag inte upptäckt förrän nyligen, men det verkar ju vara fina modeller!

Lowella sa...

Vilken fin tunika! Du har kombinerat tygerna så fint.

MinaMirakel sa...

Den hallonröda velouren är jättefin, så snygg tunikan blev!/Åsa