torsdag 10 mars 2011

4 i landskap


När jag såg alle Kokalals snygge plagg i landskapstyget son nu finns i singeljersey, blev jag jättesugen! Jag har jo en viss ambivalens mot retrotyger. Tror det beror på någon känsla av att det blir drömmen om det som en gång var (typ barndomen på 70-talet), men när tyget kom hem och var tvättat och klart var jag helt solgt! Hur fint som helst. Mjukt, god elastisitet och tunnare i kvaliteten än ugglorna från Jofotex. 

Hade redan en plan om att det skulle bli en gåva till en liten pojke som redan har hunnit bli 4 månader och som jag träffar i en mycket trevlig syjunta! 

Jag klippte till en body från Ottobre 5/06 storlek 74. Min andre body och jag har jo sätt att dom flesta som syr bodys gör sina egna mönster. Den här ser jo trång ut i halsen, det blev den förra också, och ärmarna ser smala ut. Lite sprättande blev det med kantbanden, inte helt lätt att sy snäva svänger, det kräver lite träning. Men kul att sy en body! Känns lite profft!  


Beställde med grön velour från Jofotex och var lite sugen på att sy en muddbyxa med lite mer detaljer. Hittade en sådan i Ottobre 4/07. Framfickor som också fick landskapstyg, bakfickor, besparing fram och bak med dubbla stickningar, hög midjemudd som ska vikas. Jag klippte bensluten utan sömsmån och la till muddar, mer praktisk än kantband som modellen hade i tidningen. 


Jag tycker det är kul med syskonmatchning och sydde den här till storasyster. Ritade av Welinder på nytt i 86/92 för halsöppning till kantband och jag var nog i graviddimman för det blev tunikalängd och hade jag tänkt till vet jag jo att det är allt för långt, det blir som en klänning. Inte så praktisk till vardags tycker jag. Men när jag äntligen insåg det då var jo båda kantband och fickor påsydda... Tycker verkligen om kombon velour och jersey!

Och här kan ni se plaggen live. Dom är jo så himla söta tillsammans! 


Til slutt en tunika (denne gången i rätt längd då jag precis har använt mönstret till fordonstyget) till tjejen här. Welinder 98/104. Populär, många detaljer att titta på!

Jag gillar Welinders mönster jättemycket, särskilt överdelarna. Fick tyvärr precis nu ett mail från Ad libris på min bevakning av boken med mönster för 4-10 år att den nu är definitivt slut.. Har försökt hitta den  begagnat på nätet utan häll. Biblioteket kanske?

9 kommentarer:

Smilla sa...

Jättefina landskapskläder!!!
Den gröna klänningen med fickorna och mönstrade ärmarna var verkligen superläcker!
Jag har också en bit hemma av detta landskaptyg samt den gröna verlouren, men har inte vetat vad jag ska hitta på än... tyvärr kan jag inte göra en så snygg klänning då min stora tjeja vägrar det tyget och sonen bär inte klänning så ofta...

Pyssellycka sa...

Åh vad fint! Kul att det finns i jersey nu, landskapstyget. Inte utan att man blir lite sugen! Vad fina barnen blev tillsammans!

Vindling sa...

Underbara plagg! Blir allt lite sugen på att köpa hem lite av tyget igen. Har haft det hemma i interlock, men jag tycker nog färgerna ser klarare och finare ut i den här varianten.

Thea sa...

Men ååååååå vilka fina plagg du har sytt! Helt underbara! Den tunikan var ju kalasfin med sina fickor i landskapstyg. Och jag håller helt med, tyget är grymt! Både i färgerna och elasticiteten. Kul att vi tyckte lika!

MinaMirakel sa...

Underbara kläder, kollade in bilden på syskonen och dom blev ju jättefina!/Åsa

Åsa Tidqvist sa...

alla ser verkligen fina ut men klänningen, ååh!

ealina sa...

Jättefina allihop!
Men tunikan med landskapsfickorna är helt underbar!

Anita sa...

Jättefina kläder i underbart tyg. Har själv funderat på att beställa lite av detta. Tryckknapparna är ju verkligen pricken över i:et. Jag blir dock alltid på dåligt humör när knapparna ska slås fast, dom vill sätta sig på sniskan. Har du nåt bra tips till mig?

Unknown sa...

å så flotte klær!!! De var nydelige! Tusen takk for gode råd med Coverpro'en! De hjalp!