lördag 26 september 2009

Tröja med väck i raglansömmen


Jag har länge velat sy tröjor till mig själv i yllejersey. Jag är jo en riktig yllefan, men det har varit svårt att få tag på tyger. Jag vet inte hur många tygaffärer på nätet jag har skummat igenom. Nu ligger det en underbar mörk brun, mjuk interlock från Myllymuksut (ett finsk företag som nu har fått svensk hemsida) och väntar på att bli tunika.

Innan dess ville jag testa en ulljersey från amerikanske Vouge fabric. 100 % singeljersey, mjuk, men en aning stickig tyvärr.

Mönstret är raglantröja med väck i raglansömmen från Ottobre 5/08. Jag har sytt kantband med vanlig raksöm och tror det går bra på vuxenkläder. I ärmsluten har jag sytt långa muddar. En detalj jag gillar jättemycket och ska upprepa!

Tröjan sitter ganska bra på. Den putar dock ut lite överst på ryggen och jag måste nog sprätta upp och sy i hop den över delen av ärmsömmerna lite mer. Väcken tycker jag blev riktigt snygga!

5 kommentarer:

Botilda sa...

FIn! Du passar med de där vecken (tror att jag skulle se för stor ut). Hur verkar ullinternlocken från Myllymuksut – stickig, mjuk, går att ha närmast huden?

Syserine sa...

Botilda; interlocken från Myllymuksut känns helt underbar! Jag tänker sy tunikan från senaste dam Ottobre, men tror absolut man kan ha den direkt på huden!

MinaMirakel sa...

Den ser jättefin ut, fint med vecken!/Åsa

Beata sa...

Jag gillade vecken i ärmen!

Ett Tu Tre sa...

Ser fint ut! Rolig detalj med vecken. Jag har gjort modellen utan veck tidigare, och precis som du syr jag muddrullå med raksöm (både till mig själv och till barnen och än så länge håller det).