fredag 11 september 2009

Mix med velour

Jag hittade ett tröjmönster i Ottobre 1/05 som hade framstycket delat i i två med lite rynkning i mellan. E har en köpt tröja med detta och jag har varit nyfiken på att sy det själv. Jag såg jo redan från början att mönstret var brett. Och det var det.

Men jag gillar faktisk resultatet en då. Framförallt kombinationen av det blommiga tyget och velouren. Den blommiga trikåen från Tygpyssling har legat länge. För mycket blommor har jag tyckt. Men mot den ensfärgade velouren blev det lite lugnare. Velour och mudd från Onion (som precis har lagt ut sin höstkollektion), köpt hos Stoff og Sy.

Sydde mudd i halsöppning och ärmslut och tog av 1.5 cm i mönstret och la till vanligt sömsmån. Muddremsor klipper jag alltid 4.5 cm breda. Halsöppningen kunde ha varit mindre och även ärmsluten lite mindre, men tror den kan fungera en då.

Tack till Gekko för tipset på vår sydag om att lägga skarven till mudden i ena axelsömmen. Jag tycker aldrig jag lyckas få sömmen helt mitt bak, den glider alltid lite åt ena sidan. Liten detalj, men sådan som jag ser och retar mig på. Nu er problemet löst. Så roligt med små tips från andra till sin egen sömnad!

11 kommentarer:

Karin sa...

Första gången jag kikar in hos dig. Vilka fina kläder och vilka härliga stickprojekt. Jag stickar en hel massa också och det är roligt att se att vi är fler.
Underbara färger på denna outfit!

Ett Tu Tre sa...

Perfekt färgmatch ser det ut som, och perfekt med två överdelar som passar med samma byxor, överdelar har ju viss tendens att smutsas ner fortare.

od Andulky sa...

Så sött!!

MinaMirakel sa...

Tjejen ser ju helnöjd ut, jättefint./Åsa

JuMel sa...

Fint set! Kanske själv borde testa att kombinera velour med annat tyg, det har jag inte tänkt på riktigt!

Äppel Päppel sa...

Så snyggt! Jättehärliga kombination!

6-barns mamma sa...

Vilken fin tröja/tunika!
Tycker jättemycket om färgerna!
Du har börjat få mig att tycka om plommonlila! En färg som jag tidigare haft svårt för, men när jag sett allt du sytt i den färgen har jag börjat tycka den är mer och mer fin!

Gekko sa...

Åh, kjempefin! Og så söt hun er i den!! Må treffes igjen snart!

SiriR sa...

Så søt hun er i sine nye fine klær! Setter ble kjempefint:)

AnKa sa...

Det var en fin tröja! Jag gillar både modellen och tycker att trikån var underbar.

Anonym sa...

Åh så fin tröja! Smart med muddsömmen i sidan. Något jag får fundera lite på hur man gör...

Verkligen fint matchat set i härliga färger.