tisdag 10 mars 2009

Två 1 års plagg till

Min guddotter i Oslo fick två plagg till som ettårs present. 

I gammalrosa finecord från Hilco och Nea Nobelle sydde jag en kjol med väck fram och bak. Jag har tidigare sytt den här modellen som är från Ottobre 4/07. Lätt att sy! Men stor i storlek 80! Lång och vid, men en kjol har jo oftast ganska lång användningstid. 

Till kjolen ville jag sy en tröja och blev nyfiken på raglanblusen i Ottobre 6/08. Den syns knappast i tidningen, men såg rolig ut. Smockrynkning! Det var svårt. Oavsett hur löst jag snurrade upp gummitråden på undertrådsspolen blev det för stramt. Tror det blev för mycket drag i tråden på väg ur spolen. Efter 3 försök på tröjan och ett antal prov gav jag upp och sydde dit ett vanligt resårband med smal sicksack i stället. Inte lika fint, men helt ok. 

Jag ville ha mudd i halsringningen, kantband är så svårt att få lyckad tycker jag. Så jag klippte till lite större halsöppning, men den blev jo allt för vid och därmed måtte mudden bli bred och det blev inte så fint, men då var tyget slut, en Campan jag verkligen gillar, och det fick bli som det blev.      

Ärmsluten skulle ha isytt resår, men jag ville ha mudd med det resultat att dom blev allt för vida, inte så praktisk för en liten tjej.  

Med andra ord utrymme för förbättringar nästa gång!

Och här är den sköna ettåringen i sin raglanblus!

2 kommentarer:

Äppel Päppel sa...

Ser jättefina ut! Härliga färger!

♥Ida♥ sa...

jätte fina.. så söt i kläderna. =)