tisdag 2 december 2008

En jeanskjol

Jag har sytt en kjol som ska vara en julklapp. Har länge sätt efter ett mönster ägnat för jeanstyg och då jag ar på Jofotex i höstas bjöd Jonny på gratismönster i en stor hög. Där hittade jag Simplicity 3961 med kjol och byxa. Inget foder och då tänkte jag prova i jeanstyg. Detta är ganska tunt med mycket stretch. 

Kjolen har tre delar fram och 3 delar bak, dragkedjan i sidan, det blev höger sida för jag sydde i hop fel sida av höftdelen, men det gör jo inget. Två väck på varje sida fram och bak. 

Infordringen är ett prickigt Eschino tyg.  

Det var lite pilligt med besparingen, den blev för kort även om jag var så noggrann under tillklippningen.. Men det löste sig. Och jag hann precis komma i håg att Simplicitymönster har inkluderade sömsmåner innan jag klippte i tyget!

Just nu står hela julklappssyandet i fara. Overlocken är sjuk igen, i går gick det år 10 nålar för att sy i hop en tröja (som blev ful)! Nålarna går av, slår i bottenplattan hela tiden. Det är samma fel som tidigare i höstas, men nu jag har inte tid att vänta på 6 veckors läkande vistelse i Borås! Lite problem med brutna nålar har jag haft hela tiden, försöker inte dra i tyget, men vad ska man göra när man syr i mudd och trikå? Det måste den jo klara av tycker jag. Ska det verkligen gå åt en nål nästan för varje plagg? Är faktisk ganska trött på hela maskinen. Vi får se vad dom säger i affären i morgon.  


2 kommentarer:

prickig design sa...

Vad fin den blev!Mönstret va ju kanon.
Fy vad trist med din maskin!!Hoppas att det löser sig!

Gekko sa...

Den ble jo kjempefin! Og så kult med innforingen da! Helt i min smak!!