torsdag 13 januari 2011

Till en plutt


I mars ska det komma en liten plutt här hos oss. Så nu har jag provat mig på att sy en body för första gången. Har beundrat hur många fina bodyr som helst i bloggvärden. Men det verkar svårt att hitta ett bra mönster. Dom flesta har ritat sin egen variant. Och någon mönsterritare, det är jo inte jag.

Tog fram Ottobre 5/06 som har många fina babymönster och som många har tagit som utgångspunkt. Ritade storlek 50 och klippte utan sömsmån på bredden. Och det blev väl inte så tokigt! Verkar fortfarande lite bred och ärmarna en aning smala, särskilt ärmsluten.

Tyget är interlock och mudd i merinoull från Myllymuksut.com. Jag gillar det ljusa, färglösa på dom nyfödda. Vill inte att kläderna ska ta för mycket uppmärksamhet från barnet.

Ganska så pilligt med kantbandet i CP och det blev mycket sprättande. Kämpar med att få sömmen på rätt ställe, lagom långt ut. Försöker enbart justera på diff mätningen, men änder upp med att skru på själva apparaten i sidoläge.

Mössan är också från Ottobre 5/06, minsta storlek 38. Jag måtte justera rätt mycket på kantbandapparaten i sidoläge när jag skulle sy från mössan och över på dom lösa knytbanden. Svårt att få snyggt. Min CP syr mycket längre stygn när den enbart syr på kantbandet än när det också ligger ett tyg i mellan. Hur justerar ni?

Jag har mängder med tryckknappar från Snap Source, men tycker dom är hårda att öppna. Är kam-knappar bättre? Nu sydde jag dit små tryckknappar i plast. Blev helt ok, men tog jo sin tid.

Ska bli så kul att ta på egna sydda ullkläder på bebis!

10 kommentarer:

MinaMirakel sa...

Jättesöta kläder, lyckost dig som har en CP!/Åsa

Gekko sa...

For en liten heldiggris du har i magen! Det kitet så bare helt fantastisk ut!
Et lite CP-tips: jeg tror ull er ganske mye vanskeligere å sy i enn vanlig jersey, tror du selv har skrevet det et sted her at det er så veldig elastisk. Jeg hadde en kompis som fållet noen avklipte ullbodies her (så de ble gensere), og vi strevde en del for å få det helt bra. Og da sydde vi faktisk på bomullskantebånd på ullen på et par av de...
Gleder meg til Plutten kommer jeg! :-)

Karin sa...

Grattis till tillökningen Syserine! Kläderna ser hur fina ut som helst!

SiriR sa...

Stort grattis til den lille som er på vei! Så spennende:)

Og så fine klær!

Åsa Tidqvist sa...

vad mysigt med en bebis! grattis! jättefina kläder du sytt, ser väldigt proffsigt ut!

Fangoria sa...

Grattis till väntade bebisen! Skönt med ullkläder, och hemsydda dessutom! =)STilrent!

Anonym sa...

...en liten plutt...grattis! Gillar verkligen bodyn och hjälmen. Håller med om att för mycket mönster och färg ibland kan "stjäla" en del från de allra minsta "genomskinliga".

Thea sa...

Vilka härliga! Jag håller med om det ljusa och diskreta på små nyfödda. Jättekul med en liten till - grattis!

Tyvärr har jag inte så många tips om kantband i ull, men det hade ju Gekko,ser jag.

6-barns mamma sa...

Ett stort grattis, vad roligt!!!! Jättefin body och hjälmmössa du sytt, tycker också om ljusa enkla kläder på nyfödda.

finnkids sa...

Grattis, grattis! Vad trevligt med en liten sparkande en i magen! Kläderna ser jättefina ut! Mössan liknar en som min yngre dotter hade som nyfödd, villervalla har en ekologisk sådan! :-)