lördag 25 september 2010

Ett klenodium

Den här docksängen blev köpt till min mormor då hon var liten. Den är över 100 år gammal! Fantastisk roligt att ha något så gammalt som fortfarande kan glädje små och stora. Jag lekte jättemycket med den då jag var liten. Den är i järn och då den nu skulle till en ny generation fick den en ansiktslyftning med blästring och ny målning. Like fin!

Jag har sytt överdrag till den nya madrassen av ett gammalt lakan. Kudden och täcket har fått ny vadd och nytt påslakan och örngott. Jag har sytt med fransk söm som enligt min mamma absolut är best till sänglinnen. Det är en dubbel raksöm. Först syr man avig mot avig, vänder om och klipper när sömsmånen och syr sedan en ny söm räta mot räta och så vänder man ut igen. Rolig liten detalj.

I sängen ligger Ola. Han har varit sambons kompis sedan 40 år tillbaks och även om ögat är sönder har han nu fått en ny kompis. Dom 40 år gamla kläderna var helt ruttna och gick sönder här om dagen så nu är det nog Olas tur att få en ny garderob.

3 kommentarer:

od Andulky sa...

Helt underbar säng! Kul med saker som finns kvar i generationer!

MinaMirakel sa...

Vilken fin säng, kul med ärvda saker!/Åsa

finnkids sa...

Läcker säng och fina sängkläder!