onsdag 9 juni 2010

Stickat klänning

Har kommit på att stickade plagg i bomull borde vara ganska bra helårsplagg. Kan användas ensamt eller över en tröja på sommaren och över ull på vintern. Har tidigare varit sugen på att sticka tunikor och klänningar, men i ull blir det för varmt inne när tjejen har ullunderställ innerst 7 månader i året..

Kom över den här tunikan som enligt beskrivningen skulle vara en tunika, men jag la till några centimeter på storlek två år och vips, en klänning!

Beskrivning från PT i garnet Sumatra, glansigt, merceriserat bomullsgarn. Stickor 4/5, det gick fort! Roligt med mönsterkanten nere och på ärmarna.


Sprund bak med en röd knapp från mors gömmor.


6 kommentarer:

ett tu tre sa...

Härlig modell -ja både klänning och dotter. Håller med om användbarheten året runt, och nu kan hon ha den som klänning, lite senare som just en tunika.
När jag ser sånt här önskar jag att jag kunde sticka, eller åtminstone att jag hade tålamod att lära mig.

OttoPippi sa...

Jösses!! Bra jobbat!!!!

Emilia sa...

Åh - helt underbar!

Anonym sa...

Jättesöt! Mycket fint har du gjort på sistonde. Här är det lite stiltje efter att Astrid kom, men har ett stort sug att komma igång. Vill sy lite till mig själv, men börjar nog med ett par små tossor till Astrid. Ses kanske på juntaavslut på torsdag?

Charlotte

MinaMirakel sa...

Vilka fina avslutningar på ärmarnaoch längst ner, jättefin!
Tack för hjälpen med union mönstren!
Jätteglad att du svarade på min fråga.
Ha en trevig dag, nu ska jag på skolavslutning med mina fyra gullungar!/Åsa

Astrid Hemsydd sa...

Som du strikker da! Masse flotte plagg her nå! Jeg har ikke den store tålmodigheten for stikking for tida dessverre..