söndag 1 november 2009

En ny uggla

Senaste nummer av Ottobre 6/09 har en applikation med en uggla på en pyjamas. Jag fastnade för ugglan, tycker den båda är rolig och ser lite fundersam ut.

Så den fick komma på en tunika. Det är den samma gamla, Meedom for 1 med omgjort ärmöppning och längd och bredd nere.

Små interlockbitar till applikationen på en turkos velour med randig mudd från Hilco och Tygpyssling. Applikationen är sytt med raksöm och är tänkt bli fransig. Vi får se hur det blir.

Jag har helt glömd att blogga om min nya kompis, en ny "vanlig" symaskin, en Pfaff 2058. Jag ville framför allt ha lite fler sömmer, snyggare knapphål, satängsöm, specialfot till dolt blixtlås. Den har detta och en rad annat som jag inte har hunnit testa. Den har två bra funktioner som var nyttiga under sömnaden av applikationen. "Sy sakta"; halv fart och det är bra när man ska hit och dit på små avstånd. "Nålstopp nere"; när jag släpper pedalen stannar nålen nere i tyget, praktisk när man ofta ska ändra riktning.

Är så långt mycket nöjd med maskinen. Hur svårt som helst att orientera sig i symaskin värden. Jag hade lite funktioner jag ville ha och sedan litade jag på min symaskinaffär..

5 kommentarer:

Gekko sa...

Herlig ugle! Og fin tunika!!
Gratulerer med ny symaskin, jeg er nok litt misunnelig!
Klem!

Äppel Päppel sa...

Fin tunika och jättesöt uggla! Vad roligt att du skaffat ny maskin! Grattis till den!

MinaMirakel sa...

Underbar applikation och fantastisk färg på tunikan!/Åsa

Vindling sa...

Jättefint!

Slow-Eva sa...

Vad fint med applikationer och stämplar på kläderna. Personligt och roligt :)