tisdag 25 oktober 2011

3 i ull


Ulldax! Första plagget som har blivit sytt här på månader. Tunika efter Welinder sytt i ullinterlock från Myllymuksut. Underbart mjukt och skönt! Men sömnaden gick jo inte helt smärtfritt. Jag valde bort kantband. Kändes för jobbigt. Sydde mudd också i ull från Myllymuksut, i ärmslut och halsöppningen. Löst och fult. Sprätta och klippa. Långa ärmmuddar i interlock blev dock jättebra! Var lite mer spänt på hur interlocken skulle göra sig som halsmudd, bred måtte den vara också för jag hade klippt halsöppningen för stor. Men det blev riktigt bra! Så ville jag testa strass som dekor fram. Strök och strök och strök, men enbart hälften av pluttarna ville sitta fast. Så då var det bara att plocka bort dom andra. Tyget klarade sig hyggligt. Det fick bli en fjärild från gömmorna i stället. Men tjejen var nöjd. Efter fotografering i morse skulle den vara på!


Till helgen ska jag träffa en liten goding. En mössa efter Welinder och en halsduk efter Gekkos mönster. Ull från Myllymuksut här också. Halsduken fick ett litet bilband som dekor. Mössan är i storlek 2 år och en aning för liten till min 3 och ett halvåring, men jag tror den blir en skön vintermössa. Och orange, då syns den lille pojken i stadsmiljön! Och det är Pappans favoritfärg också..

5 kommentarer:

Anonym sa...

Finfint! Har en fråga, tvättar du tyget i 40 grader eller hur gör du?

Med vänliga hälsningar Josefin

MinaMirakel sa...

Rött och orange är så fint ihop, jättefin tunika!/Åsa

Syserine sa...

Hej Josefin! Tyget från Myllymuksut är obehandlat, dvs inte superwashbehandlat och då tål det inte 40 grader, då vill det dra i hop sig. Jag tvättar det på 30 grader handtvättprogram i maskinen med ylletvättmedel, det går fint och blir rent!

Smilla sa...

Fina plagg! Ull låter så trevligt på andra, varmt och mjukt. Men på mig blir det bara kliande panikartat ;)

Thea sa...

Fian färger och tunikan blev ju bra till slut trots allt.
Jag har också testat strass och det funkade faktiskt riktigt bra. Kan det bero på tyget? Elelr kanske vilken strass?