måndag 3 augusti 2009

Nya mönster


Jag är lite mönstertokig. Inte bara köper jag tyger i mängder, men jag är ständig nyfiken på att prova nya mönster. I praktiken köper jag hem dom och använder oftast väl beprövade... Det är sällan jag justerar och ritar själv. Kommer mig inte riktig för att göra det. 

Nu har jag köpt Ulla Welinders bok "Sy og strik börnetöj 0-3 år". Har tidigare lånat hennes mönster av snälla Gekko och sytt en singoalla. Welinder använder dubbelstorleker och har 4 storleker från 6 mnd (62/68) till 3 år (98/104). E är just nu 86 i kroppen och 80 i bena, men det fick bli 86/92 en då. När jag syr något vill jag helst att det ska passa direkt! Det är så tråkigt att lägga in det i skåpet och vänta, men så fick det bli. 

Byxmönstret är enbart i en bredd, men det finns lite varianter för avslutningar nere och det kan ritas båda som en och två delar med fickor och gylf om man vill. 

Dom här velourbrallorna är enklaste modell. Resår uppe och nere. Byxmodellen är rett så vid nere så det blev bra med pös. 

Tyget är det samma som hoodien, en värm turkos velour från Onion, köpt hos Stof og Sy
  
Och nu har jag fått lite blusdille. Tycker E är jättefin i blus och kommit på att det är ett bra plagg att kombinera med ullbody.

Den här är Welinders singoalla blus. Den blev ok. Inte riktig nöjd. Jag funderar faktisk på om jag ska vara ellevill och putse lite på mönstret själv! Jag vill att ryggstycket ska vara högre upptill än framstycket som raglan är hos Meedom, men då måste man göra om ärmdelen också.. 

När jag sydde singoallan lyckades jag inte fålla halsringningen för att jag inte hadde klippt sömsmånerna skrå, men det gick bättre den här gången. 

Jag gjorde resåren i halsen 6 cm kortare än beskrivningen, men tycker en då den blev vid. Nästa gång ska jag sy en slids med beläggning och ha knytband i kanalen uppe. Då kan man enkelt reglera vidden. 
   
Jätteförtjust i det här tyget som också kommer från Onion och matchar velouren. Enkel vävd bomull.  



3 kommentarer:

MinaMirakel sa...

Jättefina plagg i underbara färger./Åsa

Emilia sa...

Fina kläder! Är också lite utav en en "köpa tyger-mönster-inspirationsböcker/tidningar"-missbrukare, men det får vara ok att "bunkra", för rätt vad det är så använder man ju faktiskt grejerna :)

Helena sa...

Jättefina kläder, så fin färg på byxorna!