onsdag 7 december 2011

Frustration!

Jag är så himla frustrerad över min overlock! Här under våren började den att krångla efter att ha sytt helt felfritt i två år. Det blev hoppstygn på vänster nåltråd, öglan  hakade inte i. Två gånger har jag haft den på service/reparation. Det är inget fel på maskinen. Handhavandefel, typ mig. Jaha. Du måste inte ha för hög trådspänning, men jag har jo sytt med 4-4-4 i två år och började först skruva lite försiktigt när den började krångla. Du måste enbart ha El-nålar i maskinen, men jag har jo aldrig haft något annat!

Så sydde den bra ett tag, sedan tillbaks till samma problem. Fram och tillbaks. Nu senaste veckan har jag sytt mycket och det har gått jättebra. Tills jag skulle sy mudd i en velourpullover i går. Katastrof! Nu blir det inte stygn med vänster nål heller, tråden ligger bara löst på tyget. Plagget blev givetvis en katastrof. Nu runde nu på förmiddagen. Tunn jersey, det går bra. Ett par velourmuddisar var bara att lägga åt sidan. Jag fick i hop tröjan under, men vänster nål klarade givetvis inte av att sy över kantbandsskarvarna.

Har bytt till nya elnälar. Kollat att dom står i ordentligt. Provat öka eller minska pressarfotstrycket. Trätt om maskinen. Ingen effekt. Hur kan tygets tjockläk spela roll?

Så himla konstigt allt i hopa. Jag måste givetvis åter gå tillbaks med maskinen, men hur kul är det med stora höger av klappar som skal sys i hop, nu när jag äntligen har kommit lite i sysiget igen.

 
Här er tröjan jag har fått i hop i dag. En kompis gillar tyget, jag var inte helt förtjust då det kom hem i postlådan, lite för stora ugglor. Men nu när tröjan är klar blev den fin tycker jag. Meedom 86, det måste vara plats för ullunderställ under för ullentusiasten. Och de matchande velourbrallorna ligger som en katastrof bredvid...

Det var tillräckligt med gnäll för i dag!

1 kommentar:

MinaMirakel sa...

Min overlook har oxå gjort så, prova att byta till grövre nålar, typ 90 och se om det funkar.
Tröjan blev hur snygg som helst!/Åsa