söndag 28 augusti 2011

Till en 2-åring


I går var vi på 2 års kalas till en liten tjej och jag hann i en rätt så travel tid här just nu, sy en present. 

Enkel tunika i velour och trikå, Welinder 86/92, tyger från Stoff & Stil. Kantband i interlock. Jag kan konstatera att efter över ett år, är Coverproen och jag fortfarande inte kompisar. Jag har samma bekymmer fortfarande, att få sömmen på rätt ställe på kantbandet. Antigen blir det för långt ut eller för långt in. Och även om det blir bra, kan jag sy 30 cm till och så ändrar läget sig! Kan det vara farten, jag försöker verkligen sy i samma fart hela tiden, men det är jo svårt. Det blir mängder med tester och jag blir ganska sur : (



Då var det skönt att sy ett par tights. Tyg i jeanselook från Stoff & Stil, Meedom 86. Få namnband kvar här så jag sydde dit en liten uggla för att markera fram i stället. Himla nöjd med den! Jag kom hem med flera snygga band här om dagen från min lokala syaffär.


Och till slut la jag plaggen i en namnpåse. Då skulle sömnaden gå fort så jag valde bort foder och kanal uppe. I stället sydde jag vändsöm; sydde först påsens tre kanter avig mot avig, klippte ner sömsmånen, vände påsen och sydde in sömsmånen räta mot räta och vände påsen igen. När man då tittar ner i påsen är sömsmånen insydda. Snyggt och jättefint i en påse! Till snöret uppe sydde jag knapphål. Blev hur fula som helst! Men det skulle gå fort och hastverk är som sagt lastverk. Nervikt kant och snöre i kanalen. Och till slut tryckte jag på namnet med bokstäver och färg från Panduro. Puh! Sedan var det bara att sätta sig i bilen!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Kjempefint kit!!!! Det båndet var jo bare så søtt da! Irriterende at det fortsatt er vanskelig med CPen. Prøvde vi å forandre presserfottrykket? Kanskje du skulle lånt min kantebåndsfot for å se om det gjør forskjell?

Smilla sa...

Fina grejor!!
Tightsen är supersöta och smart att slå in i! (har aldrig tänkt på det) Känner igen mig med att sy snabbt innan man ska iväg brukar inte gå smärtfritt :/

MinaMirakel sa...

Så fina kläder, tycker att namnpåsen ser fin ut!/Åsa

annas alster sa...

Hej och tack! Jag tror att mönstret är ok i storlek - försökte para ihop det med bodymönstret från ottobre 6/2007 som jag tycker stämmer ok i storlek (har kortat det lite). Tröjan var lite bredare men verkar men ungefär samma över axlar och ärmar, kanske något mindre tom.

Det är ju tråkigt om plagg inte blir den storleken man har tänkt, men det är ju inte hela världen om de blir lite stora, så länge de inte ska matcha med något i en viss storlek. Jag försöker tänka så, men visst känns det tråkigt att sy när man inte kan lita på att modellerna är bra?!