lördag 7 augusti 2010

Två till och mer justeringar

Trosor är perfekt sömnad när man försöker bli vän med en Coverpro... Tack för råd från Strömming, Lowella, Kokalal och Gekko!

Den syr men med små små stygn och en otrolig ful baksida. Jag har stygnlängd 4 och ökat på pressarfotstrycket. El-nål kom maskinen med. Har provat en mängd olika trådspänningar..

Min Coverpro heter CPX, den har fått en ny funktion med en knapp på höger sida. Men instruktionsboken är från den gamla modellen. Toppen.. Inget att finna på Janomes hemsida heller. Men jag har kunnat utröna så pass att om knappen är åt höger blir stygnen enda lösare så nu håller jag den åt vänster.

Men jag ger mig inte. Det ska bli snyggt! Det är jo så himla fint med kantband.

Två bitar singeljersey, en campan jag aldrig gillade och en bit av den första jerseyen jag köpte har blivit trosor. Gått över till Storlek 3 år och de sitter mycket bättre på.

Den första blev i kväll tagit på för att snabbt doppas i bassängen och sedan hänges till tork!

4 kommentarer:

Strömming sa...

men attans då att det blir fut på baksidan. Vet hur det är att sitta där med CPn och inte få ordning på det.

Jag vet inte vad jag skrev senast men jag har trådspänning 5,5,2. 10 mm pressarfotstryck, stygnlängd 4, clear view pressarfoten (den är längre och för mig glider tyget mindre med den) och låg (0,5) diff. Mitt halleluja-moment var när jag pratade med tygterrier och hon gav mig sina trådspännigar och topset om clear-view.

Kan du inte visa bild på knappen du skriver om? vore spännande att se!

Tunikan är nu postad!

Strömming sa...

Seam Tightening System™ (STS)
Janome’s exclusive Seam Tightening System™
employs a spring instead of the looper thread
tension dial to reduce slack in the looper thread.
This allows for a tight, flat, and sturdy stitch on thick
fabrics, and a looser stitch on fabrics that require
more flexibility.

Borde inte stället du köpte maskinen på kunna fixa fram en korrekt instruktionsbok?!

Syserine sa...

Tack, snälla Strömming! Jag kör på den tighte sömmen, det låter mest rimligt till kantband, den tighte har kort på en tröja och den lösa på ett linne : ) Butiken skulle återkomma.. Jag har bytt loopertråd från Gütermanns overlocjtråd till vanlig sytråd på alla 3 tråderna, tja, ingen större skillnad. maskinen rekommenderar 5-3-3. Jag ska beställa den foten!

Karin sa...

Hej Syserine! Kastar mig in med ett litet råd, som kanske, kanske kan vara till nytta? Prova att justera bandkantaren med skruvarna som sitter på kantaren, som reglerar hur tyget viks. Se till att den ena nålen går precis utanför resåren och den innersta nålen hamnar ovanpå resåren. Då blir det inga korta små stygn eller hoppstygn. Hoppas att du inte ledsnat på alla råd... Kram Karin