onsdag 2 december 2009

Linnetrasor


Jag har stickad mängder med bänktrasor. Dom flesta i bomull eller bomull/lin. Nu var jag nyfiken att prova rent lingarn. Inget suger jo vatten som linne.

Marks&Kattens har ett rätt så tunt lingarn. Jag har sätt det i flera garnaffärer här, mitt köpte jag i Norge. Dom på det första kortet är stickat i detta garnet, dubbelt. Stickor 4, 33 masker, pärlstickning 1 r/1 avig till den var lagom kvadratisk. Virkade en kant med fastmasker till slut.

Den mörk turkosa trasan är stickat av Yll & Tylls tjocka lingarn. Enkelt garn och annars som dom övriga.

Jag la trasorna i kallt vatten över natten, för att fibrerna skulle få blöte ut sig lite. Det gör jag med nye linnehanddukar också. När linnefibrerna spinnas maskinellt blir dom tryck i hop rätt hårt och behöver ligga i vatten för att bli mjukare och kunde dra till sig vatten bättre. Sedan tvättade jag dom på 60 grader. Linne gillar inte torktumlare, då bräcker fibrerna.

Den turkosa har jag behållit själva. Blev snabbt en favorittrasa! Gles, men känns bra i handen och torkar snabbt. Dom andra är julklappar. Snabbstickade!

2 kommentarer:

SiriR sa...

Så stilig! Det var en smart liten julegaveide:)

Kirsten M sa...

Hee! Så flott blogg, med mye bra håndarbeid, gleder meg til å følge deg her. Det var en hyggelig Bestum-feiring!