lördag 3 oktober 2009

Kombo i lila och petrol



Jag har ritat mitt eget mönster! Jag är definitivt ingen mönsterkonstruktör, men nu var jag sugen på att knåpa i hop ett mönster till en velourkjol. Enkelt, med andra ord.

4 vådor och mudd i midjan. Storlek 86, kanske lite lång. Petrol velour från Nea Nobelle, randig mudd i petrol/lila från Tygpyssling. Fint plagg att sy för att bli av med smala remsor velour som är över!

Tröjan är en variant av den här från Ottobre. Jag tyckte den var för vid i modellen så jag ritade samma typ av mönster från Meedoms grundmönster. La till 6 cm vidd på underdelen fram. Lite krångligt att få rynkningen bra, tråden gick av och nästa gång ska jag testa framilonband som jag fått hem från Myllymuksut. Ottobre använder Framilonband mycket. Jag har tidigare försökt få tag på det, men det har varit svårt. Stoff och Stil har en genomskinlig resår, men den är inte så elastisk som den jag nu har fått hem. Jag har också sett att Polarn och Pyret använder sådant här band för att rynka och tror kanske det är enklare att fördela rynkorna?

Velour, campan och mudd från Tygpyssling.

6 kommentarer:

Doris_Assar sa...

Snyggt!!!

MinaMirakel sa...

Helt underbart set, ang familonbandet så kan jag tycka att det följer med symaskinsnålen upp när man syr oxå är det ju ganska klibbigt.
Men när man rynkar blir det ju jämnare rynkor, lite svårarbetat enl mig!
Ha en bra dag./Åsa

Emilia sa...

Vilket snyggt set!

Ett Tu Tre sa...

Gillar skarpt både din tröjmodell och kjolmodell - måste testa själv också snart på något liknande. Fint blev det i varje fall!
(Jag rynkar med genomskinligt elastikband från Stoff och Stil och det håller till att dra ut/töja till åtminstone dubbel längd, men det finns bara i 5mm bredd så lite pilligt blir det allt - hoppas du blir nöjd med den sorten du har införskaffat)

Äppel Päppel sa...

Så fint set! Tycker också det funkar bra med framillonband!

SiriR sa...

For et lekkert sett! Og gøy med eget mønster:)